ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ

Ταξίδι στο χώρο των παιδιών

11 Νοέμβριος, 2013

Ταξίδι στο χώρο των παιδιών

Παιδική ψυχολογία και αρχιτεκτονική. (ερευνητική εργασία)


Φοιτήτριες : Αραμπατζόγλου Αναστασία, Γαϊσερλίδου Παρασκευή, Τσίγγιστρα Αικατερίνη
Επιβλέποντες καθηγητές : Μάντζου Πολυξένη, Θωμάς Νικόλαος, Αναστασίου Μαρία
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Ακαδημαϊκό έτος : 2013 - 2014

Στη συγκεκριμένη ερευνητική εργασία γίνεται μία προσπάθεια επεξεργασίας και ανάλυσης του τρόπου με τον οποίο το παιδί βλέπει και κατανοεί το χώρο όπου ζει και κινείται. Εξετάζεται ο υλικός χώρος ως πεδίο αγωγής και υποδοχής της δράσης του παιδιού (κατοικία, σχολείο, πόλη) στην παρούσα κατάσταση και θέτονται τα γενικά πλαίσια αλλαγών, υπό τα οποία οι χώροι γίνονται περισσότερο οικείοι και προσιτοί στα παιδιά.

Ο αρχιτέκτονας είναι ένας παιδαγωγός. Αυτός ακριβώς, μετά τους γονείς, είναι ο πρώτος παιδαγωγός, γιατί η διδασκαλία του μεταδίδεται μέσα από τις μορφές που συλλαμβάνει και που αποτελούν το περιβάλλον του παιδιού από την πιο μικρή του ηλικία. Η αρχιτεκτονική που αναφέρεται στα παιδιά πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στις δικές τους ανάγκες και κλίμακα, στο πώς εκείνο αντιλαμβάνεται και βιώνει το χώρο και στη δυναμική σχέση αλληλεπίδρασης που μπορεί να έχει αυτός με τη φύση και το περιβάλλον.

Ο προβληματισμός που τίθεται είναι το κατά πόσο οι χώροι που έχουν σχεδιαστεί για τα παιδιά πληρούν τις παραπάνω προϋποθέσεις και διαθέτουν τα κίνητρα και τις αφορμές για την παιδική φαντασία. Από αυτό τον προβληματισμό προκύπτει και το ερώτημα αν οι «παιδικοί» χώροι πρέπει να σχεδιάζονται βάση ενός συγκεκριμένου μοντέλου, το οποίο δίνει «έτοιμη τροφή» στο παιδί ακινητοποιώντας τη φαντασία του, ή να παρέχουν το υπόβαθρο πάνω στο οποίο η ενεργητική και δημιουργική παρουσία του παιδιού, μέσα από το παιχνίδι, τους συμπληρώνει, τους αναδεικνύει και τους ολοκληρώνει.

Η προβληματική σχέση του σημερινού παιδιού με το χώρο, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης των πόλεων και της τεχνολογίας, ήταν η αφορμή να πραγματευτούμε αυτό το θέμα. Αναπολώντας τα δικά μας παιδικά χρόνια και το παιχνίδι σε γειτονίες και αλάνες, μας θορυβεί η σημερινή αποξένωση των παιδιών από το αυθόρμητο παιχνίδι και η προσκόλλησή τους στον ψηφιακό κόσμο. Αυτή η συμπεριφορά των παιδιών ενισχύεται από τον ανεπαρκή σχεδιασμό χώρων φιλικών για αυτά, τόσο σε επίπεδο πόλης (πάρκα, παιδικές χαρές, ελεύθεροι χώροι) όσο και σε επίπεδο μικροκλίμακας (σχολείο, τάξη, παιδότοποι).

Δείτε την εργασία σε pdf (147σελ.) ΕΔΩ ή στο ακόλουθο flipbook

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital