ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχες 2014

207.14 Συμβαδίζοντας θεατρικά

18 Μάιος, 2015

207.14 Συμβαδίζοντας θεατρικά

Μια αισθητηριακή διαδρομή στη μεταμόρφωση του Κάφκα.Cry

English version

Φοιτήτρια: Βιβή Αννούση
Επιβλέπουσες: Σάσα Λαδά, Αλέκα Αλεξοπούλου
Σχολή Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ
Ημερομηνία παρουσίασης : Οκτώβριος 2014

Κύρια πρόθεση της παρούσας διπλωματικής εργασίας στάθηκε ο σχεδιασμός ενός χώρου για την παραγωγή και την παρουσίαση ενός θεάματος με τέτοιο τρόπο, όμως, ώστε να δημιουργείται το περιθώριο αμφισβήτησης και παρέκκλισης, όπου είναι δυνατό, της παγιωμένης αντίληψης που έχουμε σχετικά με το θέατρο και το ρόλο του κοινού σε μια παράσταση. Σκοπός ήταν η οργάνωση μιας διαφορετικής εμπειρίας, με το χώρο να αναλαμβάνει τον κύριο ρόλο και να διηγείται, χρησιμοποιώντας το δικό του λεξιλόγιο, μια ιστορία, και ταυτόχρονα τον κάθε περιπατητή να αποκτά μια περισσότερο ενεργητική στάση και να πρωταγωνιστεί στη δική του διαδρομή.

 

Αρχικά, αναζητήθηκε ο χώρος ο οποίος θα μπορούσε να φιλοξενήσει μια τέτοια δράση, με κριτήριο το στοιχείο του «απρόσμενου», προκειμένου να είναι συνεπής στην επιθυμία ενός «διαφορετικού» θεάματος και για το λόγο αυτό επιλέχθηκε ο ισόγειος χώρος στάθμευσης του Καραβάν Σαράι. Εν συνεχεία, επιλέχθηκε ως βάση του σεναρίου της διαδρομής η «Μεταμόρφωση» του Κάφκα, προκειμένου, όχι να γίνει μια αυστηρή γραμμική αφήγηση των γεγονότων, αλλά να μετουσιωθούν σε χώρο, ακολουθώντας ένα πιο ελεύθερο και πολυσήμαντο λεξιλόγιο, οι ποιότητες και οι έννοιες που υπογραμμίστηκαν στο έργο. Αυτό επιτυγχάνεται με τη μεταχείριση ορισμένων χωρικών χαρακτηριστικών, όπως είναι η χάραξη και η τοποθέτηση της πορείας, η ικανότητα οπτικής επαφής και η μορφή και η γεωμετρία των ορίων. Το στοιχείο σύνθεσης της διαδρομής είναι ψηφίδες διαπερατού σκυροδέματος διαστάσεων 50εκ.x50εκ., οι οποίες, επιχειρούν να αποδώσουν κάθε φορά τις διαφοροποιήσεις των ποιοτήτων.

 

Η τελική πρόταση αφορά μια διαδρομή με τη μορφή λαβυρίνθου, κοινή για όλους τους συμμετέχοντες σε μεγάλο κομμάτι της, η οποία διακρίνεται σε τέσσερα μέρη: εγκλωβισμός, απομόνωση, παράδοξο και απελευθέρωση. Συγκεκριμένα, μετά την είσοδο συναντάμε το πρώτο τμήμα, ένα περιβάλλον αντιληπτό ως φυλακή, όπου κυριαρχεί το αίσθημα του εγκλεισμού, της επανάληψης και της στασιμότητας (1), ενώ ακολουθεί η απότομη κατάβαση με σκληρά και απροσπέλαστα όρια αριστερά και δεξιά, κλιμακώνοντας μια αίσθηση δυσφορίας (2). Στη συνέχεια, η κοινή πορεία κατακερματίζεται και στενεύει, δυσκολεύοντας τη μετακίνηση (3) και παράλληλα σχεδιάζονται επιμήκεις διαδρομές που «βυθίζονται» στο χώρο και οδηγούν στην κορύφωση της έντασης(4). Στο «παράδοξο» εισάγεται το στοιχείο του μη «κανονικού» όσον αφορά τη γεωμετρία του χώρου, το οποίο συντελεί στη συνένωση των πορειών και στην εξερεύνηση νέων συνθηκών (5). Συνεχίζοντας, λοιπόν, σε ένα κοινό μονοπάτι, επιχειρείται η «ανατροπή». Ο συμμετέχοντας συναντά την άνοδο (6), η οποία τον οδηγεί σε μια περιμετρική διαδρομή στο υψηλότερο επίπεδο, λίγο πριν την έξοδο, όπου πλέον υπάρχει εποπτεία του χώρου, εξοικείωση με το περιβάλλον και συνείδηση της διαδρομής που μόλις ολοκλήρωσε (7).

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital