ΔΙΑΛΟΓΟΣ

Εκπαίδευση

Ένα χρονικό ακαδημαϊκής απαξίωσης

05 Μάιος, 2011

Ένα χρονικό ακαδημαϊκής απαξίωσης

Το παρόν κείμενο αποσκοπεί στην ενημέρωση των συναδέλφων και όσων ενδιαφέρονται για την ανώτατη εκπαίδευση, θέτοντας το ερώτημα του κατά πόσο πρακτικές όπως αυτή της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ προάγουν το επίπεδο σπουδών στη χώρα μας.

Του Θάνου Ν. Στασινόπουλου


Διδάσκω στη Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ από το 1978, όταν διορίστηκα ως Βοηθός στην έδρα "Παραστατικής & Προβολικής Γεωμετρίας". Σήμερα, 33 χρόνια αργότερα, παραμένω στην ίδια βαθμίδα με -τυπικά- το ίδιο αντικείμενο.
Το 1999 ολοκλήρωσα τη διδακτορική διατριβή μου με τίτλο "Γεωμετρικές Μορφές και Ηλιασμός" και απέκτησα τον τίτλο του διδάκτορα ΕΜΠ.
Απέφυγα τότε την άσκηση του δικαιώματος για προαγωγή μου σε Λέκτορα στην περιοχή των "Γεωμετρικών Απεικονίσεων του Χώρου" όπου υπαγόμουν.
Πήρα αυτή την απόφαση, αφενός επειδή θεώρησα την βαθμίδα αυτή ως ασύμβατη με τα προσόντα μου και τα -τότε- 22 χρόνια μου στο ΕΜΠ, αφετέρου επειδή το δημιουργικό όπως και το επιστημονικό και ακαδημαϊκό έργο μου είχαν μικρή σχέση με τη Γεωμετρία, επιβάλλοντας την ένταξή μου σε άλλη γνωστική περιοχή. [1]
Έτσι, μεταξύ 2000-03 υπέβαλα σχετικές αιτήσεις και υπομνήματα για την ανάθεση διδακτικών καθηκόντων που να αξιοποιούν την πολυετή ενασχόλησή μου με τον βιοκλιματικό σχεδιασμό. [2]
Όλες οι αιτήσεις μου έμειναν αναπάντητες από τη Σχολή, η οποία ωστόσο το 2003 προχώρησε σε προσκλήσεις νέων διδασκόντων του ΠΔ 407 για εκπαιδευτικά αντικείμενα ίδια με αυτά που πρότεινα μάταια να ανατεθούν σε μένα. [3]

Το 2004 προκηρύχθηκε θέση Αναπληρωτή Καθηγητή με αντικείμενο "Οικοδομικός Σχεδιασμός και Εξοικονόμηση Ενέργειας" έπειτα από αίτηση εξέλιξης του Επίκουρου Καθηγητή Ηλία Ζαχαρόπουλου.
Έχοντας διαπιστώσει επί 4 χρόνια την αδιαφορία της Σχολής απέναντί μου, και μην έχοντας άλλη εναλλακτική λύση για την ακαδημαϊκή αξιοποίησή μου, υπέβαλα κι εγώ υποψηφιότητα για τη θέση αυτή.
Η εκλογή του κ. Ζαχαρόπουλου τον Οκτώβριο 2005 έγινε με διαδικασίες νομικά και δεοντολογικά διάτρητες, και γι' αυτό τον Απρίλιο 2006 προσέφυγα στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας ακύρωση της εκλογής. [4]
Η υπόθεση παραμένει εκκρεμής στο ΣτΕ με αλλεπάλληλες αναβολές επί 5 χρόνια.

Στο διάστημα αυτό συνέχισα την προσπάθειά μου για τη τόνωση του 'πράσινου' σχεδιασμού στη Σχολή και την ένταξή μου σε συναφή μαθήματα, αλλά και πάλι οι νεότερες γραπτές αιτήσεις μου παρέμειναν χωρίς απολύτως καμία απάντηση, ακριβώς όπως και οι προηγούμενες. [2]
Το 2010 προκηρύχθηκε ξανά θέση ΔΕΠ στο ίδιο αντικείμενο για την εξέλιξη του κ. Ζαχαρόπουλου στην βαθμίδα του Καθηγητή, παρόλο που αμφισβητείται δικαστικά η προηγούμενη εκλογή του.
Σε επανάληψη των προηγουμένων, μην έχοντας άλλη διέξοδο αναβάθμισης αφού η Σχολή κωφεύει στις προτάσεις μου επί χρόνια, αναγκάστηκα να υποβάλω κι εγώ υποψηφιότητα, ελπίζοντας σε μια σύννομη και αμερόληπτη αξιολόγηση αυτή τη φορά.
Άλλωστε, όπως φαίνεται στα πρακτικά της εκλογής του 2005, αρκετοί εκλέκτορες αναγνώρισαν την υψηλή στάθμη των τότε προσόντων μου, σε πείσμα των περικοπών και στρεβλώσεων που είχαν υποστεί από την προκρούστεια εισηγητική έκθεση. [5]

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα αυτά τα χρόνια η Σχολή δεν μου αναγνωρίζει το δικαίωμα να αναλάβω π.χ. διπλωματικές εργασίες ή διαλέξεις προπτυχιακών σπουδαστών.
Κι αυτό παρά την προφανή επιστημονική εμπειρία μου σε ένα φλέγον θέμα της εποχής μας, και παρά την ανάληψη τέτοιων ευθυνών κατά την εξαετή διδασκαλία μου στο μάθημα "Βιοκλιματικός Σχεδιασμός" του μεταπτυχιακού προγράμματος της Σχολής.
Έτσι η Σχολή με αναγκάζει να διοχετεύω το έντονο ενδιαφέρον μου για την 'πράσινη' εκπαίδευση σε άλλα ιδρύματα εντός και εκτός Ελλάδος, αναθέτει δε το σχετικό έργο σε συναδέλφους με μικρότερη εξειδίκευση, ακόμη και σε πρώην μαθητές μου.
Η Σχολή βασίζει τη θέση της σε μια αντιφατική νομική διάταξη για τα διδακτικά δικαιώματα Λεκτόρων και Βοηθών με διδακτορικό, την οποία παραβλέπει μεν για τους πρώτους, εφαρμόζει δε στους δεύτερους, δηλαδή ειδικά σε μένα αφού είμαι ο μόνος Βοηθός με διδακτορικό.
Αυτή η επιλεκτική εφαρμογή του νόμου με οδήγησε σε νεότερα αιτήματα προς τη Σχολή αλλά και προς το Υπουργείο Παιδείας, για τα οποία περιμένω απάντηση. [6]

Το παρόν κείμενο αποσκοπεί στην ενημέρωση των συναδέλφων και όσων ενδιαφέρονται για την ανώτατη εκπαίδευση, θέτοντας το ερώτημα του κατά πόσο πρακτικές όπως αυτή της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ προάγουν το επίπεδο σπουδών στη χώρα μας.

 

Θάνος Ν. Στασινόπουλος
Δρ. Αρχιτέκτων Μηχανικός ΕΜΠ, AAGradDipl.
25.1.2011

 

[1] Σύντομη περίληψη έργων και δραστηριότητας με εικόνες (PDF).
[2] Συλλογή αιτήσεων & υπομνημάτων προς Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, 2000-2009 (1.7MB).
[3] Σχετικό ερώτημα περιλαμβάνεται στην ανωτέρω συλλογή.
[4] Απόσπασμα προσφυγής (0.6MB) -βλέπε επίσης απάντηση σε παρέμβαση Ζαχαρόπουλου το 2008 με πρόσθετα στοιχεία και σχετικά έγγραφα Σχολής Αρχιτεκτόνων και Πρυτανείας ΕΜΠ (1.2MB).
[5] Πρακτικά εκλογής 2005 με έγχρωμες επισημάνσεις και παρατηρήσεις (0.6MB).
[6] Αιτήσεις για διευκρίνιση νόμιμων καθηκόντων Βοηθών προς Σχολή (0.5MB) και προς ΥΠΔΒΜΘ(0.1MB), με αποσπάσματα σχετικών νομικών διατάξεων.

 

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital