ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Έκθεση Luis Barragan στο Μουσείο Μπενάκη

20 Ιούλιος, 2005

Έκθεση Luis Barragan στο Μουσείο Μπενάκη

«Η γαλήνη είναι η μεγάλη και αληθινή απάντηση στην αγωνία και το φόβο, και σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ, είναι καθήκον του αρχιτέκτονα να τη φιλοξενεί μόνιμα στις κατοικίες που σχεδιάζει, ανεξάρτητα αν αυτές είναι πολυτελείς ή ταπεινές. Σε όλη μου την πορεία προσπαθούσα πάντα να πετύχω τη γαλήνη, ωστόσο κανείς οφείλει να είναι προσεκτικός, ώστε να μην την καταστρέψει, με την ανεξέλεγκτη χρήση ποικίλλων και ανομοιογενών στοιχείων.» Luis Barragan (1980, από την ομιλία του, κατά την απονομή του βραβείου Pritzker)

Luis Barragan

Tο Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, σε συνεργασία με την Πρεσβεία του Μεξικού και το Μουσείο Μπενάκη, οργανώνει έκθεση αρχιτεκτονικής του παγκόσμιου φήμης Μεξικανού αρχιτέκτονα Luis Barragan (1902-1988), στο νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς 138).

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 6 Οκτωβρίου έως τις 06 Νοεμβρίου 2005.



Luis Barragán, 1960s


links about Luis Barragan :

Barragan Foundation
Luis Barragan (Design Museum)

Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής
Pritzker Architecture Prize Laureate 1980 (Luis Barragán)

Luis Barragan

Ο Luis Barragan είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας αρχιτεκτονικής διεθνώς, και κάτοχος του Βραβείου Pritzker, ή αλλιώς του “Βραβείου Νόμπελ της Αρχιτεκτονικής”. Τα κτίσματά του είναι περίφημα για την ευφυή χρήση των χώρων τους και του φωτός, ωστόσο ο Barragan υπήρξε ιδιαίτερα επιδραστικός και ως αρχιτέκτονας εξωτερικών χώρων, πετυχαίνοντας και στις δύο περιπτώσεις να μπολιάσει το φρέσκο και το μοντέρνο, με τη ζεστασιά και την ένταση των χρωμάτων που κυριαρχούν στο Μεξικανικό τοπίο. Το έργο του, άλλωστε, έχει εμπνεύσει αρκετούς μεταγενέστερους αρχιτέκτονες, όπως τον Tadao Anto, τον Frank Gehry και τον Rem Koolhaas, οι οποίοι, σημειώνεται, είναι επίσης βραβευμένοι με το Pritzker.

Fuente de los Amantes, Los Clubes, 1966 Architect: Luis Barragan


Αρκετές είναι οι σημαντικές εκθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί παγκοσμίως για το έργο του Luis Barragan, τα τελευταία 30 χρόνια. Ενδεικτικά αναφέρουμε το 1976, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MOMA), το 2001 στο Λονδίνο, το 2002 στη Βαλένθια της Ισπανίας, το 2002 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Τόκιο, το 2003 στην Πόλη του Μεξικού, και το 2004 στη Λωζάνη, στην Ελβετία.

LUIS BARRAGAN (1902-1988)

Ένα σύντομο βιογραφικό σημείωμα

Ο Luis Barragan είναι ο πιο γνωστός αρχιτέκτονας του Μεξικού σε παγκόσμια κλίμακα. Επηρέασε, άλλωστε, αποφασιστικά τους αρχιτέκτονες του 20ου αιώνα, τόσο με τις διαμορφώσεις του ελεύθερων χώρων που σχεδίασε, όσο και με το ύφος των κτιρίων του, μια αρχιτεκτονική άποψη που αντλεί τις ρίζες της από τις πολιτιστικές και θρησκευτικές παραδόσεις του Μεξικού.

Cuadra San Cristobál, Los Clubes, 1966-68 Architect: Luis Barragan

Τα πρώτα βήματα

Γιος συντηρητικής οικογένειας, γεννήθηκε το 1902 στην Γκουανταλαχάρα, όπου και η μόνιμη κατοικία του τα χρόνια που ακολούθησαν, ενώ περνούσε τις διακοπές του στην οικογενειακή “hacienda”. Αρχικά, σπούδασε μηχανικός στη Γκουανταλαχάρα, ωστόσο η αρχιτεκτονική τον γοήτευσε από πολύ νωρίς. ‘Ηταν η εποχή που καλλιτέχνες και διανοούμενοι αναζητούσαν μια νέα, μοντέρνα ταυτότητα, μετά από τα δύσκολα χρόνια των κοινωνικών επαναστάσεων και ευρύτερων πολιτικών ανακατατάξεων στην περιοχή. Τότε ο Barragan, παρακινημένος και από την οικογένειά του, ταξίδεψε στην Ευρώπη, προς άγρα νέων ιδεών.

Los Clubes, Mexico City, Mexico Photo by: Armando Salas Portugal

Κατά τη διάρκεια του πρώτου ταξιδιού του το 1925, επισκέφθηκε την ‘Εκθεση Διακοσμητικών Τεχνών στο Παρίσι, όπου εντυπωσιάστηκε από τη δουλειά του Le Corbusier και της Charlotte Perriand και ανακάλυψε τους κήπους και τα βιβλία του Ferdinand Bac. Αφού επέστρεψε στη Γκουανταλαχάρα το 1927, εργάστηκε ακολουθώντας τις παραδοσιακές τάσεις, με έντονα στοιχεία μεσογειακών επιρροών.

Μόνο μετά το 1930, και σε συνέχεια της γνωριμίας του με το Μεξικανό καλλιτέχνη τοιχογραφιών, Jose Clemente Orozco, εξόριστο στη Νέα Υόρκη, καθώς και τη φιλία του με το ζωγράφο Jesus Reyes Ferreira, καθοριστικό για την επιρροή του στη χρήση των χρωμάτων, θα αναπτύξει μια νέα προσωπική αρχιτεκτονική γλώσσα, με στοιχεία από το μοντερνισμό της εποχής.

Ο Barragan και η πρωτοπορία

Μετά το δεύτερο ταξίδι του στην Ευρώπη, ο Barragan επέστρεψε στο Μεξικό το 1931 βαθιά επηρεασμένος από τον Ferdinand Bac. Είχε έρθει σε επαφή με το έργο του όταν επισκέφτηκε το Les Colombieres, το περίφημο συγκρότημα του Bac, στην Κυανή Ακτή. Οι πραγματικοί και φανταστικοί του κήποι θα αποτελούσαν, έκτοτε, την κύρια και συνεχή πηγή έμπνευσής του.

Το πρώτο μεγάλο έργο του στον τομέα του δημοσίου τοπίου είναι το Πάρκο της Επανάστασης στη Γκουανταλαχάρα, που δημιούργησε σε συνεργασία με τον αδελφό του, το μηχανικό Juan Rose, το 1935. Και αυτή, ακριβώς, η περίοδος είναι και η απαρχή της δημιουργικής του πορείας, που μόνο ως καινοτόμος μπορεί να χαρακτηρισθεί: Ο Barragan μετεξέλιξε την τεχνοτροπία που επικρατούσε διεθνώς σ’ ένα εξαιρετικά ευαίσθητο, ποιοτικά κι αισθητικά, μεξικάνικο στυλ, προσθέτοντας χρώμα, επεξεργαζόμενος την υφή και την αντίθεση των υλικών και δίνοντας έμφαση στην ένταξη των κτιρίων του στο περιβάλλον. Η αρχιτεκτονική του, απλή και πλούσια σε χρώμα, είναι σκοπίμως μνημειακή και στατική.

Η προσοχή του στράφηκε στη σχέση μεταξύ εξωτερικού και εσωτερικού χώρου, στη δημιουργία ανοικτών και κλειστών χώρων μετάβασης: αίθρια, διαδρόμους, αυλές. Μεταμόρφωσε το τοπίο, προσπαθώντας να εκφράσει τις αιώνιες και καθημερινές ανθρώπινες επιθυμίες.

Τα αγαπημένα του θέματα ήταν το νερό και το φως. Αυτά βρήκαν την τέλεια έκφρασή τους σε δύο, κυρίως, περιπτώσεις: το 1966, στο έργο του, San Cristobal, που περιλαμβάνει στάβλους, τεχνητή λίμνη για τα άλογα και μία κατοικία (ο Barragan λάτρευε τα άλογα και το συγκρότημα αποτελεί μικρογραφία των “pueblos” που έζησε και ήξερε από παιδί), και το 1975-1977, στην ιδιωτική κατοικία του Francisco Gilardi, όπου δημιούργησε μια μοναδική, εσωτερική, κλειστή πισίνα, με έντονα χρώματα που αντανακλώνται στο νερό, αλλάζοντας αποχρώσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, ανάλογα με τη διάχυση και την ένταση του φωτός.

Το 1945-1954 εργάστηκε για την πραγματοποίηση του El Pedregal, ενός μεγάλου σε έκταση οικιστικού συγκροτήματος. Πιο συγκεκριμένα, ο Barragan μεταμόρφωσε 6.000.000 τ.μ. ηφαιστειογενούς, έρημου τοπίου σε φιλόξενη περιοχή κατοικίας και πάρκου. Ξεπερνώντας τα παραδοσιακά όρια στο σχεδιασμό κήπων, προσέδωσε τοπικό χαρακτήρα στις διαμορφώσεις του: σκαλιά, μονοπάτια, τεχνητές λίμνες, πέτρινοι τοίχοι προβάλλουν, σαν να δημιουργήθηκαν από λάβα.

Οι ιδέες του Barragan αποκρυσταλλώθηκαν, ωστόσο, στο εργαστήριο και σπίτι του, που κατασκεύασε στην οδό Francisco Ramirez, στην Πόλη του Μεξικού, το 1947.

Αλλοι σημαντικοί σταθμοί

Το 1952, ο Barragan γύρισε στη Γκουανταλαχάρα, για να σχεδιάσει το σπίτι του φίλου του Dr. Jose Arriola. Δυο χρόνια αργότερα μελέτησε τις τροποποιήσεις στο μοναστήρι των Καπουτσίνων, στο Tlalpan, συνοικία της Πόλης του Μεξικού, κι έκτισε την εκκλησία τους: μια εξαιρετικά λιτή όψη, με μόνο ιδιαίτερο στοιχείο τον πύργο του καμπαναριού, ενώ στο εσωτερικό έχει επιτευχθεί μια απόλυτα ανάγλυφη αίσθηση του φυσικού φωτός, καθώς αυτό διαχέεται σε διαφορετικά σημεία, και πάντα σε απόλυτη αρμονία με το θρησκευτικό συναίσθημα.

Το 1957 σχεδίασε μαζί με το φίλο του Mathias Goeritz, τους Πέντε Πύργους, ένα από τα ορόσημα της Πόλης του Μεξικού. Πρόκειται για κατασκευές από σκυρόδεμα, σε διαφορετικά ύψη και με έντονα χρώματα, κτισμένα πάνω σ’ έναν ιδιαίτερα πολυσύχναστο κόμβο περιφερειακής λεωφόρου. Από το 1958 έως το 1962, κι από το 1963 έως το 1964, δημιούργησε αντίστοιχα τα συγκροτήματα κατοικιών Las Arboledas και Los Clubes, για αναβάτες και σταβλίτες, σχεδιασμένα σύμφωνα με τα πρότυπα των Ιππικών Ομίλων και με τη λογική της ιδιωτικής περιοχής να πρυτανεύει, ώστε τα κτίσματα να είναι προστατευμένα από την ένταση και το θόρυβο της καθημερινής ζωής στην πόλη. Στο Las Arboledas τα συντριβάνια, οι δεξαμενές νερού, οι τεχνητές λίμνες, οι ήχοι και η όλη αίσθηση της κίνησης που επικρατεί, υπογραμμίζουν τη διαρκή παρουσία του στοιχείου του νερού.

Η αναγνώριση και το τέλος

Το 1975, μετά από μια νεκρή περίοδο στην Πόλη του Μεξικού, η έκδοση του βιβλίου του Emilio Ambasz για το έργο του Luis Barragan, επανέφερε τον σπουδαίο αυτό και ιδιαίτερα επιδραστικό δημιουργό, στο προσκήνιο, καθιερώνοντας πλέον την παγκόσμια φήμη του.

Το 1977, άλλωστε, οργανώθηκε στο περίφημο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, έκθεση με το έργο του, ενώ το 1980 τιμήθηκε με το Βραβείο Pritzker, το σημαντικότερο βραβείο στο χώρο της Αρχιτεκτονικής.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1988, ο Luis Barragan πέθανε στην Πόλη του Μεξικού, ενώ η ταφή του έγινε στην αγαπημένη του Γκουανταλαχάρα.

Ακολουθούν, συνοπτικά, οι ημερομηνίες – σταθμοί, στη ζωή του Luis Barragan, αλλά και του Ιάπωνα Αρχιτέκτονα / Φωτογράφου, το έργο του οποίου εκτίθεται στα πλαίσια της Έκθεσης.

Luis Barragan

1902 Γεννιέται στην Γκουανταλαχάρα, του Μεξικού.

1919 Γίνεται δεκτός στην Escuela Libre de Ingenieria στη γενέτειρά του, και το 1923 γίνεται κάτοχος Πτυχίου Πολιτικού Μηχανικού.

1925 Ταξιδεύει για πρώτη φορά στην Ευρώπη.

1927 Μέχρι και το 1936, σχεδιάζει διάφορα κτίρια, η πλειοψηφία των οποίων επρόκειτο για κατοικίες.

1936 Μετακομίζει στην Πόλη του Μεξικού.

1976 Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, το περίφημο MOMA, οργανώνει έκθεση αφιερωμένη στο έργο του.

1980 Βραβεύεται με το Βραβείο Pritzker (το σημαντικότερο Βραβείο Αρχιτεκτονικής, διεθνώς).

1985 Το έργο του παρουσιάζεται σε Εκθεση στο Μουσείο Rufino Tamayo, στην πόλη του Μεξικού.

1988 Πεθαίνει στις 22 Νοεμβρίου.

Yutaka Saito

1947 Γεννιέται στην πόλη Οτάρου, στο Χοκάιντο της Ιαπωνίας.

Εντρυφεί στην Αρχιτεκτονική ως αυτοδίδακτος.

1970 Ιδρύει την εταιρεία “Yutaka Saito Architect &Associates”.

1986 Το Ιαπωνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής τον βραβεύει για το έργο του “Rurururu-abo”.

1992 Του απονέμεται το Memorial Prize του Isoya Yoshida, για το έργο του “Kojitsu- kyo”.

1993 Κερδίζει το Hiromu Hara Prize του Tokyo Art Directors Club, για το έργο του με θέμα τον Luis Barragan.

1998 Κερδίζει το Βραβείο Hokkaido, του Ιαπωνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, για το έργο του “Mangetsu-kyo”.

2000 Βραβεύεται από το Ιαπωνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, για το “Mangetsu-kyo”.

Από το ίδιο Ίδρυμα, βραβεύεται με το Βραβείο Επλεγμένου Αρχιτεκτονικού Σχεδίου, για το “Mangetsu-kyo”.

Τι έχει δηλώσει για τον Luis Barragan, ο σπουδαίος Πορτογάλλος Αρχιτέκτονας, και κάτοχος του Βραβείου Pritzker, Alvaro Siza:

“Η αρχιτεκτονική του Luis BARRAGAN είναι μια απλή, μεστή τεχνητή παρουσία η οποία μας περικυκλώνει, είναι αδύνατον να περιγραφεί, να αντιγραφεί ή ακόμα και να φωτογραφηθεί. Είναι ταυτόχρονα σύγχρονη και παγκόσμια.

Το φως άλλοτε οδηγεί στην ξεκούραση και άλλοτε στην έκσταση. Και το χρώμα;

Κρατά συντροφιά στις μεταπτώσεις της ψυχής. Δεν είναι ποτέ τελεσίδικο. Η παρουσία του τυχαίου είναι έντονη. Οι φωτογραφίες αναπαράγουν τα αγνά, ζωντανά χρώματα. Αυτά τα χρώματα μπορούμε να τα συναντήσουμε σε οποιονδήποτε δρόμο της Πόλης του Μεξικού ή σε ένα ερείπιο των Μάγια. Μετά από μία επίσκεψη όμως στο σπίτι του BARRAGAN, το χρώμα που θυμάμαι περισσότερο είναι το χρυσό.”

Το περιεχόμενο της έκθεσης

Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στη φετινή έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, στο χώρο θα εκτίθενται 70 περίπου φωτογραφίες του πολυβραβευμένου Ιάπωνα αρχιτέκτονα Yutaka Saito, μεγάλων διαστάσεων (περίπου 1,0 τετραγωνικό μέτρο έκαστη), ξύλινα προπλάσματα (περίπου 1,0 – 1,5 τ.μ. καθένα) και μια σειρά από τα αντίστοιχα σχέδια (κατόψεις – όψεις) των έργων. Ο Saito, πέραν της δραστηριότητας του ως αρχιτέκτων, έχει επεκταθεί τα τελευταία χρόνια και στη Φωτογραφία, εντάσσοντάς την στην ευρύτερη μελέτη του για το Χώρο και τις δυνατότητές του. Τις φωτογραφίες αυτές ο Saito τις έκανε δωρεά στο Fundacion de Arquitectura Tapatia Luis Barragan στο Μεξικό, στο οποίο και ανήκει το σύνολο του υλικού που εκτίθεται στην παρούσα Εκθεση.

Επιπλέον, θα υπάρχει video installation, και πιο συγκεκριμένα μια 15λεπτη ταινία που θα προβάλλεται συνεχώς κατά τη διάρκεια της έκθεσης, καθώς και σχέδια αλλά και slides από το έργο του Barragan.

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής είναι ένας μη κερδοσκοπικός φορέας, με σκοπό τη συστηματική προβολή της αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα, και τη βελτίωση της εξέλιξής της μέσα από τη συλλογική ευαισθητοποίηση. Με τη δραστηριοποίηση σε όλους τους τομείς που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού, επιδιώκεται η προώθηση της αρχιτεκτονικής δημιουργίας στην Ελλάδα.

Τέτοιες δραστηριότητες είναι η συστηματική οργάνωση εκθέσεων θεματικών, ιστορικών ή μονογραφικών για το έργο Ελλήνων αρχιτεκτόνων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και η μεταφορά στη χώρα μας ξένων ανάλογων εκθέσεων, συνδυασμένων με κύκλους διαλέξεων και συνεδρίων, η προώθηση νέων εκδόσεων και δημοσιεύσεων και η προβολή της πρωτογενούς έρευνας για την αρχιτεκτονική, η θέσπιση βραβείων, η προκήρυξη διαγωνισμών, η οργάνωση σεμιναρίων, με τελικό σκοπό τη καλλιέργεια μιας ευρύτερης κριτικής συνείδησης και ευαισθητοποίησης σχετικά με τη σκοπιμότητα, το περιεχόμενο και τις προτάσεις της σύγχρονης αρχιτεκτονικής.

Ενημερωτικά αναφέρουμε ότι το Ινστιτούτο έχει διοργανώσει 69, συνολικά, εκδηλώσεις, η πιο πρόσφατη από τις οποίες ήταν τα “Βραβεία Αρχιτεκτονικής 2004”, που πραγματοποιήθηκε στο νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, μεταξύ 8-27 Μαρτίου 2005. Τα βραβεία απένειμε ο τότε Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωστής Στεφανόπουλος, ενώ την έκθεση επισκέφθηκαν περισσότεροι από 7.000 επισκέπτες.

Χορηγίες:

Μέγας Χορηγός, ΗΡΑΚΛΗΣ Όμιλος Εταιριών.

Με την ευγενική χορηγία της INTRAKAT, Coca Cola Τρία Έψιλον, Grecotel, ΒΑΡΑΓΚΗΣ, ΦΩΤΟΑΙΣΘΗΣΕΙΣ, ABANICO Κέντρο Σπουδών Ισπανικής και Πορτογαλικής Γλώσσας, Ίδρυμα «Μαρία Τσάκου» , Β&Ο, και την Οικονομική συνδρομή του Δάκη Ιωάννου και της Κ/Ξ Σ.Μ. ΑΝΕΓΕΡΣΗ Α.Ε. – ΚΑΣΤΑΤ ΚΑΤ/ΚΗ Α.Τ.Ε.

Χορηγοί επικοινωνίας,

ΑΘΗΝΑ 9.84

περιοδικό Ως3

Οι συντελεστές της Έκθεσης

Επιμέλεια έκθεσης
ΑΝΝΑ ΣΚΙΑΔΑ

Επίτροπος του Ιδρύματος Αrquitectura Tapatia Luis Barragan
MΑRIA PALOMAR

Ειδικός σύμβουλος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ

Σχεδιασμός έκθεσης
ΑΝΤΩΝΗΣ ΔΑΓΚΛΙΔΗΣ
ΛΙΑΝΑ ΧΛΕΠΑ

Σχεδιασμός εντύπων
ΠΑΝΟΣ ΚΑΣΙΑΡΗΣ

Παραγωγή εντύπων
Γραφικές Τέχνες «ΜΥΡΙΚΗ»

Παράλληλες εκδηλώσεις, στα πλαίσια της Εκθεσης:

ΠΕΜΠΤΗ, 6 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Διάλεξη με θέμα “Η ζωή και το έργο του Luis Barragan”, με κεντρική ομιλήτρια την Επίτροπο του Ιδρύματος Arquitectura Tapatia Luis Barragan, Maria Palomar. Η κα. Palomar θα κάνει μια γενική εισαγωγή, στα ελληνικά.

Η διάλεξη αρχίζει στις 7.00 μ.μ., στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη.

Μικρές προσφωνήσεις θα κάνουν ο κος. Jose Vigil, Πρόεδρος του Ιδρύματος Luis Barragan, ο οποίος θα εξηγήσει ποια ακριβώς είναι η φυσιογνωμία αλλά και το έργο του Ιδρύματος (Fondation Luis Barragan), καθώς και η κα. Catalina Corcuera, Διευθύντρια του Casa Luis Barragan.

Τη διάλεξη συντονίζει ο κος. Μ. Τζιτζάς, Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Ακολουθούν τα εγκαίνια της Εκθεσης, στις 8.30 μ.μ.

ΠΕΜΠΤΗ, 13 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Μουσική εκδήλωση και cocktail βραδιά, στο Αίθριο του Μουσείου Μπενάκη, με το γκρουπ “Apolon”, που θα παίξει ζωντανά παραδοσιακή μεξικανική μουσική Mariachi.

Η εκδήλωση αρχίζει στις 9.30 μ.μ., ενώ η οργάνωση της βραδιάς ανήκει στο Κέντρο Σπουδών Ισπανικής & Πορτογαλικής Γλώσσας, Ινστιτούτο ABANICO.

**Για περαιτέρω πληροφορίες, απευθυνθείτε στην Τίνα Παππά, Υπεύθυνη Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων – τηλ.: 6947 820833.

English edition>>>

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital