ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ

ΚΗΠΟΤΕΧΝΙΑ

Τρισδιάστατη σχεδίαση στην κηποτεχνία

21 Νοέμβριος, 2007

Τρισδιάστατη σχεδίαση στην κηποτεχνία

Πολλές φορές και ειδικά τον τελευταίο καιρό όλο και πιο συχνά δημιουργείτε η ανάγκη για πιο αποτελεσματικό σχεδιασμό. Και δεν εννοώ το στυλ και την αρτιότητα ενός σχεδίου αλλά την εμφάνιση και παρουσίασή του στον ενδιαφερόμενο.

Και σε αυτό το θέμα τίθεται το εξής ερώτημα. Κατά πόσον είναι κατανοητή και εντυπωσιακή μια κάτοψη σε σχέση με την τρισδιάστατη σχεδίαση που συνήθως ζητά ο πελάτης.

Σίγουρα θα μου πείτε το να βλέπει κανείς την προς μελέτη περιοχή δημιουργημένη στις τρεις διαστάσεις ηλεκτρονικά και όσο γίνεται πιο αληθοφανές, βοηθάει πολύ περισσότερο στην κατανόηση της πρότασης του μελετητή.  Ωστόσο, υπάρχει και η άποψη που υποστηρίζει το σκίτσο σε μεμονωμένα σημεία, του προς διαμόρφωση χώρου, εστιάζοντας ουσιαστικά στα σημεία εντυπωσιασμού είτε από λειτουργικής είτε από αισθητικής πλευράς. Επίσης έχω συναντήσει και την περίπτωση της κάτοψης η οποία ενώ δημιουργείτε με την βοήθεια ενός cad προγράμματος ύστερα επεξεργάζεται ηλεκτρονικά ώστε να δώσει ένα πιο εντυπωσιακό  και art αποτέλεσμα, ενώ σταθερή παραμένει η άποψη του ολοκληρωμένου πακέτου που θα περιλαμβάνει κάτοψη, όψεις, τομές έτσι ώστε να κατανοήσουμε καλλίτερα και ευκολότερα το σχέδιο. Μια σύγχρονη τάση είναι η απόδοση με φωτομοντάζ ή φωτορεαλισμό όπου σε μια πραγματική φωτογραφία κολλάμε ή μοντάρουμε φωτογραφίες πραγματικών φυτών και αποδίδουμε αρκετά αληθοφανές το αποτέλεσμα μας. Τέλος, η λύση της μακέτας μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι ίσως ο πιο «πραγματικός» τρόπος να αποδώσουμε την σκέψη μας στον χώρο.

Μπορούμε όμως σε κάθε περίπτωση να αφιερώνουμε χρόνο που σημαίνει χρήμα, εργατοώρες,  έτσι ώστε να πετύχουμε το καλλίτερο για μας αποτέλεσμα σχεδιάζοντας και επεξεργάζοντας τα σχέδια μας, χωρίς όμως απαραίτητα όλη αυτή η εργασία να λειτουργήσει καταλυτικά στην αποδοχή της προσφοράς μας. Σαφώς και είναι ρίσκο και ο καθένας κρίνει πότε και πως θα προσεγγίσει το κάθε έργο ξεχωριστά.

Ας δούμε όμως πιο μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικό τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο.

Μια απλή κάτοψη που θα αποτυπώνει τα  όρια της περιοχής μελέτης και θα συμπεριλαμβάνει και τις τυχόν κτιριακές εγκαταστάσεις, είναι το πρώτο και απαραίτητο σχέδιο για όλους, ενδιαφερόμενο και μελετητή. Αυτή η ίδια κάτοψη άλλωστε αποτελεί την βάση για την δημιουργία του τρισδιάστατου σχεδίου. Το μόνο που διαφέρει σε κάθε περίπτωση είναι το format που δίνει το κάθε πρόγραμμα, αν και πολλές φορές τα περισσότερα συνεργάζονται μεταξύ τους ή απευθείας ή μέσω τρίτου που το γυρνάει σε αναγνώσιμη μορφή.

Έπειτα από τις τυχόν μετατροπές επιλέγουμε το πρόγραμμα που θα μας βοηθήσει να σχεδιάσουμε πιο γρήγορα και αποτελεσματικά. Το παραπάνω ίσως ακούγεται λίγο γενικό, αλλά τελικά δεν υπάρχει πρόγραμμα «που να τα κάνει όλα». Κάποιο θα μας δώσει λεπτομέρεια αλλά απαιτεί πολύωρη σχεδίαση, σε αντίθεση με άλλα που είναι σαν εφαρμογές πιο εύκολες στην χρήση τους αλλά και το αποτέλεσμά τους δεν είναι το ίδιο καλό με τα προηγούμενα.
Αντιλαμβανόμαστε φυσικά ότι όσο περισσότερες δυνατότητες έχει ένα πρόγραμμα τόσο περισσότερες ευκολίες μας παρέχει και όχι απαραίτητα σχεδιαστικές αλλά και προσαρμογής.

Όταν έχει ολοκληρωθεί η κάτοψη με αποτυπωμένα όλα τα απαραίτητα σχεδιαστικά στοιχεία, μπορούμε να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα, την τρίτη διάσταση. Ο σχεδιασμός στον άξονα Ζ απαιτεί καλές γνώσεις του σχεδιαστικού πακέτου και αυτό όχι μόνο για το τελικό αποτέλεσμα αλλά και για την δυνατότητα που έχουμε σε αλλαγές που ουσιαστικά είναι το χρησιμότερο κομμάτι διότι μετά την πρώτη παρουσίαση συνήθως υπάρχουν παρεμβάσεις.

 


Φτωχή αγορά
Ας επιστρέψουμε όμως στο θέμα των σχεδιαστικών πακέτων και της φτωχής αγοράς! Δυστυχώς δεν έχουν αναπτυχθεί λογισμικά για σχεδίαση τοπίου ή γενικότερα έργων πρασίνου. Εκτός από εξαιρέσεις σχεδιαστικών πακέτων που κάνουν σχεδόν τα πάντα, τα περισσότερα έχουν στηθεί για την δημιουργία κτιριακών κατασκευών ή Interior design.


Που συναντάμε το πρόβλημα;
Το πρόβλημα σε αυτά τα προγράμματα είναι ότι οι βιβλιοθήκες τους είναι πολύ φτωχές σε φυτικό υλικό ενώ αντίθετα έχουμε τεράστια ποικιλία πραγματικών φυτών.
Στα  προγράμματα κηποτεχνίας ή αρχιτεκτονικής τοπίου υπάρχει αρκετό φυτικό υλικό αλλα δεν έχουν δυνατότητες για σχεδιασμό με δομικά υλικά δηλαδή την αποτύπωση των τυχόν κατασκευών και των διακοσμητικών στοιχείων.


Προσπαθώντας θεωρητικά να λύσουμε το θέμα των φυτών επισημαίνοντας ουσιαστικά τις περιοχές φυτικού υλικού με τα υπάρχοντα ή με την αναζήτηση νέων block, θα συναντήσουμε άλλου είδους προβλήματα πιο τεχνικά.. Τα blocks που κυκλοφορούν και που γενικότερα βρίσκουμε στις ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, τα δισδιάστατα και τα τρισδιάστατα.

Τι σημαίνει αυτό;
Ένα δισδιάστατο block είναι μια φωτογραφία σε επίπεδο x-y η οποία περιστρέφεται μαζί με την κάμερα του προγράμματος και εμείς στην οθόνη μας βλέπουμε πάντα την ίδια μία πλευρά. Τα συγκεκριμένα block σε περιπτώσεις σχεδίασης τοπίου δημιουργούν το εξής πρόβλημα. Αλλάζοντας views, το block περιστρέφεται γύρω από ένα νοητό άξονα που έχει άμεση σχέση με την οπτική μας γωνία και το επίπεδο σχεδίασης (άξονες σχεδίασης) με αποτέλεσμα να φεύγει από το προκαθορισμένο σημείο και ουσιαστικά να παραμορφώνεται όλο το σχέδιο. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα εμφανές όταν έχουμε συγκεκριμένες περιοχές φύτευσης πχ. Παρτέρια, ζαρντινιέρες, γλάστρες κτλ.
Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε άμα θέλουμε να τσεκάρουμε τα block μιας εφαρμογής, να τοποθετούμε ένα δένδρο μέσα σε μια γλάστρα και να περιστρέψουμε την camera. Αν το δένδρο βγει από την γλάστρα τότε το block μας είναι δισδιάστατο.

Ποια η λύση…
Ένας τρόπος είναι να αποδώσουμε το σχέδιο σε φωτογραφίες όπου θα επανατοποθετούμε τα φυτά για κάθε διαφορετική οπτική και το οποίο απαιτεί χρόνο.
Μια άλλη περίπτωση είναι να πάρουμε φωτογραφίες από ψηλά όχι κάθετα στο επίπεδο αλλά από μια γωνία στην οποία δεν θα φαίνεται το πρόβλημα.
Τελικά ίσως να παραμένει ως μοναδική  λύση η εφαρμογή με τρισδιάστατα μοντέλα όπου όλα τα παραπάνω εξαλείφονται. Μπορούμε να κάνουμε ότι θέλουμε να μετακινηθούμε όπως θέλουμε ακόμα και να τραβήξουμε video τον χώρο και να κινηθούμε και στους τρεις άξονες την ίδια στιγμή. Εκπληκτικό  το αποτέλεσμα και πολύ εντυπωσιακό.


Κανένα δεν είναι τέλειο
Τέτοιες εφαρμογές είναι λίγες οι οποίες μπορούν να «αντέξουν» αυτού του είδους τα μοντέλα και να μπορεί και το μηχάνημα, ο υπολογιστής μας να ανταποκριθεί! Δυστυχώς τα μοντέλα αυτά επειδή περιλαμβάνουν πολλά faces, (επιφάνειες που προσδίδουν τα φύλλα του φυτού) το κάθε block είναι πάρα πολύ βαρύ που λέμε στην γλώσσα των υπολογιστών. Ο επεξεργαστής πιέζεται και το μηχάνημα πάει πολύ αργά. Πάρα πολύς χρόνος για ελάχιστη εργασία.

Τελικά πως θα σχεδιάσουμε;  
Προφανώς ξαναγυρνάμε στην αρχική θέση, ότι ανάλογα την περίπτωση προσαρμόζουμε και τον τύπο σχεδίου ή ανάλογα τις απαιτήσεις του έργου και τις δυνατότητες του σχεδιαστή, έτσι ώστε να πετύχουμε μια ευπαρουσίαστη προβολή των σκέψεών μας χωρίς απαραίτητα να μας «στοιχίσει» σε χρόνο και κόπο.

Σωτήρης Παπαδάκης

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital