ΔΙΑΛΟΓΟΣ

Κοινωνική ευθύνη

15 Ιανουάριος, 2011

Το τέμενος και το χάλι μας!

Τι θα πει ότι «η ίδρυση του μουσουλμανικού τεμένους θα γίνει με έξοδα της πολιτείας;»

Του Χάρη Σαββίδη


Διαβάζω στην Καθημερινή:
«Σαφείς διαβεβαιώσεις ότι η ίδρυση του μουσουλμανικού τεμένους στο Βοτανικό θα γίνει με έξοδα της πολιτείας και η λειτουργία του θα υπόκειται στον απόλυτο έλεγχο του υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ενώ μόνο προς χρήση θα παραχωρηθεί η έκταση για τις ανάγκες του λατρευτικού χώρου, έδωσε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Μπεγλίτης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΛΑΟΣ Άδωνη Γεωργιάδη. ...»

 

savvidisG.2011.01.01.jpg
Φώτο: το τέμενος του αρχιτέκτονα Τομπάζη, υποψήφιου δημοτικού συμβούλου με το συνδιασμό Καμίνη, στο Ντουμπάι


Αναρωτιέμαι αν ζω σε άλλη χώρα... Τι θα πει ότι «η ίδρυση του μουσουλμανικού τεμένους θα γίνει με έξοδα της πολιτείας;» τρελαθήκαμε εντελώς; Η πολιτεία δηλαδή θα κατασκευάσει με δικά της έξοδα τέμενος; Από πότε η πολιτεία έχει τέτοιες δυνατότητες; Μήπως η πολιτεία βοηθά και την Εκκλησία της Ελλάδος να κατασκευάζει εκκλησίες; Μήπως έχει οριστεί από κάπου (το σύνταγμα τι λέει;) ότι η πολιτεία είναι πάροχος θρησκείας;
Η δεύτερη διαβεβαίωση του Υπουργού είναι ακόμα πιο συνταρακτική! Θα ελέγχει απόλυτα το νέο Τέμενος (όταν χτιστεί βέβαια) το Υπουργείο Θρησκευμάτων... Τι ακριβώς θα ελέγχει; Την κατήχηση; Αν είναι σύμφωνα με τις αρχές του; Το Παγκάρι; από όσο γνωρίζω δεν υφίσταται στα Τεμένη!

Τελικά μήπως ζούμε σε άλλη χώρα; Νομίζοντας πως ζω σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτεία θα περίμενα τα αυτονόητα:
1. Ένα θρησκευτικό ίδρυμα ακόμα και Τέμενος να είναι πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα πνευματικό κέντρο και να υπακούει απλά και ξάστερα στους νόμους περί κτιρίων συγκέντρωσης κοινού με όλους τους κανονισμούς ασφαλείας που αυτό απαιτεί. Από όσο γνωρίζω, η συγκέντρωση κοινού επιτρέπεται ακόμα στη μεταδικτατορική Ελλάδα και βεβαίως και εντός κτιρίων. Τώρα, για να σχεδιάσουμε και να χτίσουμε ένα τέτοιο κτίριο, εκεί υπάρχουν ειδικοί που το έχουν κάνει πολλές φορές στην Ελλάδα και το Εξωτερικό. Αρχιτέκτονες όπως ο κύριος Τομπάζης, ο κύριος Κυριακίδης έχουν ήδη στο ενεργητικό τους Τεμένη κατασκευασμένα στη Μέση Ανατολή.

2. Η λειτουργία ενός τέτοιου οργανισμού ενδιαφέρει το κράτος μόνο από την άποψη της φορολογίας των εσόδων. Υπάρχουν εκατοντάδες θρησκευτικές οργανώσεις που λειτουργούν ως μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί και η πολιτεία ελέγχει ως τέτοιες τα οικονομικά τους.

3. Η θέση που θα κτισθεί το Τέμενος πρέπει να μας είναι παγερά αδιάφορη. Όπως δεν ασχοληθήκαμε ποτέ για τη θέση ναών σε όλες τις συνοικίες της Αθήνας (συχνά πρόκειται δε για μοναδικά εκτρώματα τα οποία δεν κρύβονται με τίποτα, εντελώς δυσανάλογα με το πλήθος των πιστών που εξυπηρετούν...). Μου κάνει τη χειρότερη εντύπωση πως η πολιτεία θέλει να παραχωρήσει προς χρήση, δηλ. να «δανείσει», με ένα καθεστώς που μόνο δεύτερες σκέψεις φέρνει στο νου, ολόκληρο πρώην στρατόπεδο στο Βοτανικό. Καταρχήν, εάν θεωρούν και οι ενδιαφερόμενοι ότι είναι το ενδεδειγμένο, τότε ας το αγοράσουν. Εγώ, ως Έλληνας φορολογούμενος αρνούμαι να παραχωρήσω δωρεάν τα έστω και ελάχιστα δικαιώματά μου επί της δημόσιας αυτής έκτασης στον οποιονδήποτε! Ας βρει χρήματα να την αγοράσει. Δεν το χρησιμοποιώ αυτό ως εμπόδιο, απεναντίας. Ας πάνε να αγοράσουν όπου τους αρέσει οικόπεδο και να χτίσουν ό,τι τους αρέσει! Φτάνει να υπακούσουν στους οικοδομικούς νόμους και βεβαίως, το πιο σημαντικό, στους κανόνες ασφαλείας.

4. Θα γνωρίζετε βεβαίως (φυσικά όμως δεν γνωρίζετε γιατί κανείς δεν μαρτυρά την πραγματική ιστορία της πόλης μας) ότι ο Βοτανικός ως όνομα προέκυψε από τον Βοτανικό κήπο, τον οθωμανικό Μπαχτσέ του τελευταίου Βοεβόδα των Αθηνών Αλί Χασεκί, ο οποίος είναι και ως σήμερα ο γνωστός (άγνωστος στο ευρύ πλήθος των αθηναίων) Βοτανικός Κήπος της Γεωπονικής Σχολής Αθηνών. Το οθωμανικό αυτό χτήμα είναι ό,τι απέμεινε από τις άλλοτε δημόσιες γαίες της Αττικής. Μήπως να φωνάζαμε λοιπόν την Τουρκία να οργανώσει ένα πραγματικά οθωμανικό κήπο και το Τζαμί του που θα αποτελούσε και ένα σημαντικότατο τουριστικό σποτ και βεβαίως εύκολα θα το ανταλλάσαμε με αντίστοιχες παροχές στην Ελληνική Κοινότητα της Κωνσταντινούπολης; Νομίζω πως θα κερδίζαμε πολλά από αυτό καθώς επίσης και από την εμπιστοσύνη που πρέπει να χτίσουμε πέτρα την πέτρα με τους κατοίκους της αντίπερα όχθης της Λευκής Θάλασσας που μας ενώνει.

Τέλος θα ήθελα να τονίσω πως παρά την καθυστέρηση μερικών αιώνων η Ελλάδα πρέπει να γίνει μια απολύτως Λαϊκή Δημοκρατία. Ο χωρισμός κράτους - εκκλησίας είναι επίκαιρος όσο ποτέ. Το οφείλουμε ως Σεβασμό στους προγόνους μας και βεβαίως στον Ευρωπαϊκό και Ελληνικό Διαφωτισμό του 18ου και 19ου αιώνα από τον οποίο και αναδυθήκαμε ως λαός και ως πολιτεία. Διαφορετικά η επερώτηση ενός αστοιχείωτου βουλευτή είναι ικανή να θέση σε αμφισβήτηση και την ίδια την κοινή λογική των Υπουργών!

Υποψήφιε δήμαρχε σκέψου όλα αυτά, όταν έλθεις εν τη βασιλεία σου!

του Χάρη Σαββίδη, αρχιτέκτονα d.p.l.g
Δημοσιεύθηκε στο πορτοκάλι blog spot.

 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital