ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

2009-10

(195) Εμπορικοί χώροι πολυμορφικά καταστήματα του μέλλοντος

06 Μάρτιος, 2011

(195) Εμπορικοί χώροι πολυμορφικά καταστήματα του μέλλοντος

Αν τα προϊόντα έρχονται και φεύγουν... γιατί να μην μπορούν και τα καταστήματα που τα φιλοξενούν να κάνουν το ίδιο;


Φοιτήτριες : Καλαντζή Αικατερίνη, Χατζή Ελευθερία
Επιβλέπων καθηγητής: Ηλίας Κωνσταντόπουλος
Ημερομηνία παρουσίασης: Οκτώβριος 2009
Πανεπιστήμιο Πατρών, πολυτεχνική σχολή, τμήμα αρχιτεκτόνων μηχανικών

 

diplomatiki.180.2011.01.jpg



Μέσα από την ιστορική αναδρομή των εμπορικών χώρων κανείς αντιλαμβάνεται πως όλοι οι τύποι αγοράς δημιουργήθηκαν και εξελίχθηκαν με κοινό παρονομαστή το στόχο της κατανάλωσης. Ξεκινώντας από ανοιχτούς χώρους, αρχικά για συγκέντρωση των μαζών και ανταλλαγή απόψεων, όπως στην αρχαία αγορά, στην πορεία εξελίχθηκαν, άλλαξαν την κλίμακα και τη δομή τους, αντικαταστάθηκαν από καινούριους τύπους αγοράς και μέχρι και σήμερα ο χώρος του εμπορίου ακόμη αναζητά νέες αρχιτεκτονικές μορφές για να στεγάσει το θησαυρό της κατανάλωσης. Από τις υπαίθριες αγορές που στη συνέχεια στεγάστηκαν και αργότερα μεταφέρθηκαν μέσα σε κτήρια, η μορφή της αγοράς έχει αλλάξει την ταυτότητά της πολλές φορές. Δημιουργήθηκαν τα καταστήματα που με τη σειρά τους αναπτύχθηκαν σε πολυκαταστήματα και αυτά ενώθηκαν για να δημιουργήσουν ολόκληρα εμπορικά συγκροτήματα.

Σήμερα νέοι τρόποι αγοράς και οργάνωσης των σημείων πώλησης έχουν προκύψει, επηρεάζοντας τη μορφή των εμπορικών χώρων, στερώντας και ταυτόχρονα υπογραμμίζοντας την μοναδικότητά τους. Οι σύγχρονες επιταγές της αγοράς έχουν καθορίσει τη μορφή και το νέο ρόλο που υποχρεώθηκαν να υποδυθούν τα καταστήματα. Τα καταστήματα Pop-Up είναι η πιο πρόσφατη μόδα στα καταστήματα λιανικής. Πρόκειται για εφήμερα καταστήματα που ανοίγουν για λίγες μέρες και μετά κλείνουν. Είναι φορητά καταστήματα που περιοδεύουν ανά τον κόσμο και εμπορεύονται κάθε είδους προϊόντα. Είναι η εφήμερη απόδοση ενός καταστήματος στην πιο ακραία του μορφή. Μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς μας βομβαρδίζει με στιγμιαία μηνύματα, ο καταναλωτής έχει πάντα την αίσθηση της βιασύνης. Οι διάφορες εταιρείες λιανικού εμπορίου στοχεύουν να δημιουργήσουν στον εκάστοτε καταναλωτή την αίσθηση της επείγουσας ανάγκης κατά την διάρκεια των αγορών του. Αυτό που πλέον βγαίνει σε περιορισμένη έκδοση είναι τα ίδια τα καταστήματα. Ένα pop up κατάστημα γίνεται το εργαλείο για να προβληθούν και να διαφημιστούν προϊόντα μέσα σε ένα άνετο, μοδάτο και προχωρημένο περιβάλλον που προκαλεί πολύ περισσότερο από τους καθωσπρέπει εσωτερικούς χώρους των μόνιμων καταστημάτων.   Η βιομηχανία του εμπορίου ανακάλυψε ότι τα pop-up καταστήματα διαδίδουν  ιδιαίτερα  αποτελεσματικά  και  έξυπνα τα προϊόντα τους , με σχετικά μικρό κόστος, μικρότερο και από ένα διαφημιστικό των τριάντα δευτερολέπτων. Τα χαμηλά ενοίκια για την πρόσκαιρη εγκατάσταση τέτοιων καταστημάτων σε συνδυασμό με το χαμηλότερο δυνατό κόστος σχεδιασμού αλλά και κατασκευής τους, τα pop up καταστήματα είναι μια πολύ δελεαστική λύση για τις εταιρείες εμπορίου και άκρως αποτελεσματική με το καταναλωτικό κοινό. 

Η τακτική αυτή ικανοποιεί την ανάγκη των εταιρειών να παραμένουν επίκαιρες με την ταυτόχρονη επίτευξη του μέγιστου οικονομικού κέρδους και  όλα  αυτά  χωρίς τη συμβολή μιας  σταθερής  αρχιτεκτονικής  λογικής που είναι αναγκαία για το σχεδιασμό ενός μόνιμου καταστήματος. Οι έμποροι αρέσκονται στο να δημιουργούν για τους καταναλωτές μια σκηνή έκτακτης ανάγκης. Το ίδιο το κατάστημα είναι τώρα σε περιορισμένη έκδοση. Είναι κάτι που όλοι πρέπει να δουν και να δοκιμάσουν. Αν τα προϊόντα έρχονται και παρέρχονται, γιατί να μην μπορούν και τα ίδια τα καταστήματα να κάνουν το ίδιο;

Σύγχρονες τάσεις εμπορίου: 

  • συνύπαρξη εμπορίου+αναψυχής
  • κατασκευές με ¨ευέλικτη¨ κλίμακα
  • παροδικότητα κατασκευής
  • εύκολη+γρήγορη μετακίνηση κατασκευής
  • ευέλικτη μορφολογία
  • ευέλικτο κτιριολογικό πρόγραμμα
  • εφαρμογή βιοκλιματικού σχεδιασμού
  • διαμόρφωση νέας εμπορικής εμπειρίας
  • χρήση σύγχρονης τεχνολογίας
  • ανακύκλωση+επανάχρηση υλικών
  • εμπόριο ¨εν κινήσει¨

Κεντρική ιδέα-πρόταση:

  • στέγαση εμπορικής δραστηριότητας
  • εκμετάλλευση κάθε πιθανού κόμβου-πόλου έλξης
  • υποδοχές για κάθε είδους εμπόρευμα
  • χρήση νέας τεχνολογίας
  • χρήση σύγχρονων υλικών
  • επανάχρηση + ανακύκλωση υλικών
  • εφαρμογή βιοκλιματικού σχεδιασμού
  • ευελιξία κατασκευής
  • πτυσσόμενες κατασκευές
  • δυνατότητα επέκτασης
  • ορισμός μονάδας και επανάληψη αυτής για δημιουργία συγκροτήματος
  • ευέλικτο κτιριολογικό πρόγραμμα συνδυασμός εμπορίου + αναψυχής
  • "πράσινη" αρχιτεκτονική
  • "πράσινες" προτάσεις αναψυχής
  • δυνατότητα διαμόρφωσης εσωτερικού και εξωτερικής μορφής μονάδας από τον χρήστη
  • ευπροσάρμοστες κατασκευές στις απαιτήσεις ιδιοκτήτων + πελατών
  • ενεργειακή αυτονομία μονάδας + συγκροτημάτων
  • χρήση μονάδων αυτόνομα + σε συγκροτήματα
  • δυνατότητα μεταφοράς μεμονωμένων μονάδων και συγκροτημάτων
  • ευελιξία στα ανοίγματα της μονάδας
  • δυνατότητα εφήμερων + μόνιμων κατασκευών

Η επιθυμητή πολυμορφικότητα και ευελιξία της πρότασης επιτυγχάνεται, αρχικά, με τον ορισμό ενός συστήματος ως μονάδα και, στη συνέχεια, με την τυποποίηση και επανάληψη αυτής καταλήγουμε σε ένα σύνολο απεριορίστων επιλογών σε επίπεδο διάταξης αλλά και μορφολογίας. Ως μονάδα ορίστηκε ο εργοστασιακός τύπος εμπορευματοκιβωτίου-container διαστάσεων 6μ Χ 2.5μ Χ 2.6μ, ο οποίος μετά από μια σειρά παρεμβάσεων και μετατροπών καταλήγει σε μια κατασκευή ευέλικτη. Αυτή η νέα διαμορφωμένη μονάδα όταν συνδυάσει την πολυμορφικότητα της με την τυποποίηση και την επανάληψη της ως προς όλους τους άξονες, μπορεί να δώσει μια μεγάλη ποικιλία  αποτελεσμάτων που να καλύπτει όλες τις απαιτήσεις κάθε πιθανού χρήστη.

 

diplomatiki.180.2011.02.jpg

diplomatiki.180.2011.03.jpg

diplomatiki.180.2011.04.jpg

diplomatiki.180.2011.05.jpg

diplomatiki.180.2011.06.jpg

diplomatiki.180.2011.07.jpg

diplomatiki.180.2011.08.jpg

diplomatiki.180.2011.10.jpg

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.   

     

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital