ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

2009-10

(202) Η υποθαλάσσια αρτηρία ως αφορμή αστικού σχεδιασμού

11 Μάρτιος, 2011

(202) Η υποθαλάσσια αρτηρία ως αφορμή αστικού σχεδιασμού

Το αποτέλεσμα μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία μιας εικόνας του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης, αντάξιας μιας αναδυόμενης μητρόπολης του 21ου αιώνα.

English version


Φοιτητές : Λέστου Ευθαλία, Λίτσα Δέσποινα
Επιβλέπων : Νίκος Καλογήρου, Αλκμήνη Πάκα.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Αρχιτεκτονική Σχολή
Hμερομηνία εκπόνησης διπλωματικής εργασίας : Φεβρουάριος 2009

 

 diplomatiki.170.2011.01.jpg

 

Η ανάγκη για την παράκαμψη του ευρύτερου κέντρου της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε το βασικό δεδομένο το οποίο καθόρισε τόσο την υφιστάμενη λύση για την κατασκευή της υποθαλάσσιας αρτηρίας, όσο και την παρούσα πρόταση ολοκλήρωσης της. Το αρχικό έργο χαρακτηρίζεται εν  μέρει ως μη ολοκληρωμένο και γι' αυτό το λόγο προτείνεται η ολοκλήρωση της οδικής παράκαμψης της Θεσσαλονίκης από τη μεριά της θάλασσας σε 3 φάσεις. Η πρώτη φάση περιλαμβάνει το αρχικό έργο της υποθαλάσσιας αρτηρίας με τις απαραίτητες βελτιώσεις. Η δεύτερη αφορά την επέκταση της οδικής αρτηρίας προς τ' ανατολικά μέσω πλωτού οδικού άξονα, και η τρίτη φάση περιλαμβάνει την πλήρη σύνδεση της αρτηρίας με το οδικό δίκτυο της πόλης.

Η πλωτή λεωφόρος έχει το χαρακτήρα μιας ευχάριστης αστικής διαδρομής σε άμεση επαφή με το νερό, με μοναδική θέα προς την πόλη και τον Θερμαϊκό. Προς την πλευρά της ακτής προτείνεται η δημιουργία γραμμικού χώρου πρασίνου-μόνωσης και εκτεταμένου πεζόδρομου με ανοιγόμενες πεζογέφυρες προς τη παραλιακή ζώνη. Έτσι οι περιπατητές θα απολαμβάνουν ένα μοναδικό θέαμα προς την πόλη από το πλωτό πεζόδρομο, έχοντας μια εμπειρία του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης αντίστοιχη με αυτήν του επιβάτη ενός σκάφους. Συνολικά η υλοποίηση του έργου συνδυάζεται με ένα μεγάλο έργο αστικού σχεδιασμού που θα δημιουργήσει ένα γραμμικό πόλο έλξης και θα προσανατολίσει τη Θεσσαλονίκη προς το παράκτιο μέτωπο της. Oλες αυτές οι παρεμβάσεις προτείνεται να πραγματοποιηθούν ακολουθώντας αυστηρά τις αρχές ενός σύγχρονου περιβαλλοντικού και οικολογικού σχεδιασμού, με υλικά τοπικά, φιλικά προς το περιβάλλον. Ο σχεδιασμός του πλωτού πάρκου έχει γίνει με γνώμονα την αφομοίωση του από το περιβάλλον. Αποτελείται από πλατφόρμες με πολύ μικρές υψομετρικές διαφορές, οι οποίες ενώνονται ομαλά μεταξύ τους δημιουργώντας έναν ενιαίο πεζόδρομο. Η θέα του κόλπου από το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης δεν εμποδίζεται, αντιθέτως τονίζεται και με τις ζώνες πρασίνου που φιλοξενούνται πάνω στις πλατφόρμες. Σε κομβικά σημεία της διαδρομής διαμορφώνονται  καθιστικά, μικρά περίπτερα αναψυχής, χώροι εκθέσεων και υπαίθριων πολιτιστικών εκδηλώσεων. Με την παρουσία της πλωτής αστικής λεωφόρου δημιουργείται μια θαλάσσια λεκάνη με νερό που ανανεώνεται φυσικά, αλλά παραμένει προφυλαγμένη από τους κυματισμούς. Παρέχεται έτσι η μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης δραστηριοτήτων επαφής και εξοικείωσης των πολιτών και των χρηστών του πολεοδομικού συγκροτήματος με τη θάλασσα. Το επιμήκης σχήμα της λεκάνης προσφέρεται επίσης για τη λειτουργία κωπηλατοδρομίου ολυμπιακών διαστάσεων παράλληλα με τον πλωτό πεζόδρομο.

Το αποτέλεσμα εφόσον τηρηθούν οι ποιοτικές προδιαγραφές μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία μιας εικόνας του θαλάσσιου μετώπου της Θεσσαλονίκης, αντάξιας μιας αναδυόμενης μητρόπολης του 21ου αιώνα.

 

diplomatiki.170.2011.02.jpg

diplomatiki.170.2011.03.jpg

diplomatiki.170.2011.04.jpg

diplomatiki.170.2011.05.jpg

diplomatiki.170.2011.06.jpg

diplomatiki.170.2011.07.jpg

diplomatiki.170.2011.08.jpg

diplomatiki.170.2011.09.jpg

diplomatiki.170.2011.10.jpg

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital