ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

2009-10

(258) Ακροβατώντας

01 Μάιος, 2011

(258) Ακροβατώντας

Καλλιτεχνικοί σταθμοί στα χνάρια της Φόνισσας.

English version


Φοιτητές: Καΐρης Αναστάσιος, Μακρυγιάννη Ελευθερία, Παυλάκη Μαρίνα
Επιβλέποντες καθηγητές: Σεβαστάκης Δημήτριος, Τσούρας Βασίλειος
Ίδρυμα: Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ήμερομηνία υποστήριξης: 07/04/2009

 

diplomatiki.186.2011.01.jpg

 

ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η περιοχή μελέτης είναι το βόρειο, ορεινό μη αναπτυγμένο τμήμα της Σκιάθου.

Εκεί σχεδιάζουμε καλλιτεχνικό σταθμό για τους φοιτητές της Α.Σ.Κ.Τ..

Το διασπάμε σε τέσσερα μέρη προκειμένου να ενταχθεί στο υπάρχον δίκτυο μονοπατιών. Σχεδιάζουμε με γνώμονα τη φύση, τα μονοπάτια και με αναφορές στη Φόνισσα του Παπαδιαμάντη. Αποτέλεσμα, τέσσερα κτίρια διαφοροποιημένα αλλά και σαφές σύνολο συγχρόνως.

 

ΤΟΠΟΣ
Η διπλωματική μας εργασία πραγματεύεται μέρος του νησιού της Σκιάθου.

Ύστερα από μελέτη παρατηρήσαμε ότι το νησι διχοτομείται πολεοδομικά, στο βόρειο και νότιο τμήμα. Επιλέξαμε ως περιοχή παρέμβασης το βόρειο μη αναπτυγμένο τμήμα του νησιού, που στο μεγαλύτερο μέρος του είναι ορεινό και δύσβατο.

 

ΑΡΧΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΧΑΡΑΞΕΩΝ - ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Στο νησί και ιδιαίτερα στο βόρειο τμήμα, που έχει παραμείνει σχεδόν παρθένο στο μεγαλύτερο μέρος του, υπάρχει ένα εκτενές δίκτυο μονοπατιών που χρησιμοποιούνταν και χρησιμοποιούνται από ανθρώπους και ζώα.

Άλλο βασικό χαρακτηριστικό της περιοχής αποτελούν τα πολυάριθμα, διάσπαρτα ξωκλήσια με τα κελιά τους που αποτελούν τόπο αναφοράς, συγκέντρωσης αλλά και διανυκτέρευσης για τους ντόπιους.

Τέλος το πιο άμεσα συνδεδεμένο στοιχείο με το χώρο της Σκιάθου αποτελεί το διήγημα 'η  Φόνισσα' του Παπαδιαμάντη. Στο 'μύθο' αυτό, η Φόνισσα διατρέχει, κυνηγημένη, σχεδόν όλο το βόρειο κομμάτι του νησιού, προκειμένου να ξεφύγει από τους διώκτες της. Η πορεία της στο χώρο, αφού αποδείχτηκε οτι ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, αποτελεί για εμάς άλλο ένα προϋπάρχον 'ίχνος' στο χώρο δράσης μας και μάλιστα πολύ παραγωγικό.

Έτσι λοιπόν, σαν αρχικούς άξονες έμπνευσης, χαράξεων και σχεδίασης χρησιμοποιούμε τα τρία αυτά - για εμάς - δίκτυα. Τα σημεία στα οποία 'συμβάλλουν', γίνονται τα σημεία της παρέμβασης μας.

 

ΧΡΗΣΗ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Ο χώρος παρέμβασής μας επιβάλει την εγκαθίδρυση μιας ήπιας χρήσης, φιλικής προς το περιβάλλον, που θα αποτελεί πόλο έλξης νέων καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, θα ενισχύει τον τουρισμό του νησιού κατά τους μήνες μειωμένης κίνησης φέρνοντας κόσμο εναλλακτικών ενδιαφερόντων στην περιοχή και αναδεικνύοντας μια άλλη πλευρά του φυσικού κάλλους της Σκιάθου.

Ιδανικό προς αυτή την κατεύθυνση, αναδεικνύεται το πρόγραμμα λειτουργίας των καλλιτεχνικών σταθμών της Α.Σ.Κ.Τ. Πρόκειται για καλλιτεχνικούς ξενώνες περιοδικής, ομαδικής διημέρευσης που απευθύνονται στους σπουδαστές της σχολής προκειμένου να πραγματοποιήσουν ομαδικές και μη ασκήσεις του προγράμματος σπουδών τους. Συμβάλλουν στην ευρύτερη καλλιτεχνική επιμόρφωση τους και  προσφέρονται και για την διοργάνωση εκπαιδευτικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων, στα πλαίσια της σχολής, αλλά και διακλαδικά ή ακόμα και σε συνεργασία με την εκάστοτε τοπική κοινωνία.

Σε δεύτερη φάση αποφασίζουμε να χωρίσουμε τον καλλιτεχνικό σταθμό σε τέσσερις επιμέρους μονάδες τις οποίες διασπείρουμε στην ευρύτερη περιοχή παρέμβασης.

Η διασπορά γίνεται στα σημεία τομής των δικτύων που αναφέραμε πιο πάνω.

 

ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ - ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Η ιδέα της κατασκευής του κάθε κτιρίου βασίζεται σε τέσσερα βασικά κατά τη γνώμη μας γνωρίσματα και έννοιες του συγκεκριμένου χώρου.

Αυτά που απορρέουν από τη Φόνισσα, το γεώμορφο της κάθε περιοχής, τη βλάστηση καθώς και τις 'χαράξεις' (τα υπάρχοντα μονοπάτια και τη διαδρομή της φόνισσας σαν πορεία) του εκάστοτε χώρου. Μέσα από τις διαφορετικές αυτές παραμέτρους το κάθε κτίριο αποκτά ένα δικό του χαρακτήρα καταλήγοντας να μοιάζει σα φυσική συνέχεια του τοπίου.

Ταυτόχρονα, η αρχική τοποθέτηση των κτιρίων με βάση τον προσανατολισμό, τη θέα και τις χαράξεις, η μη κανονικότητα(πρισματική κάτοψη), η ύπαρξη υπαίθριου χώρου σαν συνέχεια των μονοπατιών, ο διαχωρισμός των λειτουργιών του κτιρίου σε δύο σαφείς ζώνες, η ύπαρξη κοινών στοιχείων εξοπλισμού των χώρων, η ύπαρξη κοινών υλικών, όλα, συμβάλλουν στην αναγνώριση των κτιρίων ως σύνολο, καθώς αποτελούν συνειδητά προεπιβεβλημένες; κοινές σχεδιαστικές, δομικές και κατασκευαστικές αρχές.

 

diplomatiki.186.2011.02.jpg

diplomatiki.186.2011.03.jpg

diplomatiki.186.2011.04.jpg

diplomatiki.186.2011.05.jpg

diplomatiki.186.2011.06.jpg

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital