ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

2009-10

(260) Πειραϊκή, σημείο – τόπος φυγής

03 Μάιος, 2011

(260) Πειραϊκή, σημείο – τόπος φυγής

Στο ίχνος του αρχαίου τείχους και σημείακες παρεμβάσεις κατά μήκος της πειραίκης ακτής.


Φοιτητής : Τριανταφύλλου Δημήτρης
Επιβλέποντες καθηγητές : Νέλυ Μάρδα, Κώστα Μωραίτη
Σύμβουλος : Νίκος Μπελαβίλας.
Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, τμήμα αρχιτεκτόνων
Ημερομηνία παρουσίασης : 8 απριλίου 2009  

Α) Κείμενο
Η περιοχή επέμβασης αναφέρεται στην στενή παραλιακή λωρίδα μεταξύ του θαλάσσιου στοιχείου και του παραλιακού δρόμου της Πειραϊκής χερσονήσου. Προτείνεται μέσω της διπλωματικής μια διαδρομή παράλληλα με το αρχαίο τείχος. Καταγράφηκαν οι υπάρχοντες χρήστες και οι δραστηριότητες τους ώστε να παραμείνουν ως έχουν αλλά και να ενισχυθούν μέσω νέων εγκαταστάσεων και σημειακών ελαφρίων κατασκευών.  Δημιουργείται μια περιοχή αναψυχής, επαφής με τη θάλασσα, άθλησης, χαλάρωσης. 

 

diplomatiki.251.2011.01.jpg

 

Β) Κείμενο
Η περιοχή επέμβασης αναφέρεται στην στενή παραλιακή λωρίδα μεταξύ του θαλάσσιου στοιχείου και του παραλιακού δρόμου της Πειραϊκής χερσονήσου.Πρόκειται για την βραχώδη έκταση που αναπτύσσεται κατά μήκος της ακτογραμμής που ενώνει την μαρίνα Ζέας με το λιμάνι του Πειραιά.

Κατά μήκος αυτής της ακτογραμμής εξελίσσεται το αρχαίο κονώνιο τείχος μήκους περίπου 2500 km ενα κομμάτι του οποίου βρίσκεται θαμμένο κάτω από τόνους χωμάτων που έπεσαν κατά την περίοδο 1967-1974 και τώρα ξεκινούν διεργασίες με διερευνητικές τομές για την προσέγγιση του ίχνους του τείχους.

Προτείνεται μέσω της διπλωματικής μια διαδρομή παράλληλα με το αρχαίο τείχος  τόσο με το μέρος που θα αποκαλυφθεί όσο και με το ήδη εμφανές. Η διαδρομή αυτή θα αποκαταστήσει την σύνδεση του αστικού ιστού με το φυσικό τοπίο και τη θάλασσα. Η σημερινή κατάσταση αφήνει τελείως αποκομμένη την πόλη από τη θάλασσα την στιγμή που το υγρό στοιχείο είναι βασικό συστατικό της κουλτούρας και της ζωής των κατοίκων του Πειραιά.

Εξαιτίας αυτού του λόγου μόνο ορισμένοι κάτοικοι γνωρίζουν κάποια μονοπάτια ώστε να προσεγγίζουν το νερό είτε για ψάρεμα, είτε για κολύμβηση είτε απλά για χαλάρωση και περισυλλογή.

Η δυσχερής μετακίνηση στο βραχώδες τοπίο ενισχύεται από μια χωρική ασυνέχεια η οποία προκύπτει από την ύπαρξη ενός αγωγού οχετών σε ενα μεγάλο μέρος κατά μήκος της ακτής. Πρόκειται για ενα γραμμικό ρήγμα, το βάθος του οποίου καθιστά την πρόσβαση στην περιοχή αναψυχής δύσκολη για τους κατοίκους  και απαγορευτική για τους επισκέπτες. Η έλλειψη φωτισμού δεν επιτρέπει την μετάβαση από την πόλη στην θάλασσα κατά την διάρκεια της νύχτας.

Κατά την ανάλυση μελετήθηκαν αρχικά οι χρήστες - επισκέπτες της περιοχής σε συνδυασμό με την εποχή και την ώρα της ημέρας που πραγματοποιούν τις δραστηριότητες τους.  Σε ενα δεύτερο επίπεδο μελετήθηκαν οι μεταβολές των σχέσεων αστικού τοπίου και φυσικού βράχου κατά μήκος της ακτογραμμής.

Στη σημερινή κατάσταση έχουμε μια ξεκάθαρη περίφραξη του βράχου και όλου του περιεχομένου του. Το όριο είναι το μεταλλικό κιγκλίδωμα που επεκτείνεται κατά μήκος της ακτογραμμής. Θεωρώντας σταθερό αυτό το όριο εξετάζονται αρχικά οι ποιότητες μέσω της τομής του αστικού ιστού και του φυσικού τοπίου σε σχέση με αυτό το όριο.  Αναζητάμε  πρώτα αστικές ασυνέχειες με κενά , η μικρές υποχωρήσεις (πρασιές) στο συνεχές αστικό μέτωπο και στη συνεχεία αναζητούνται οι μεταβολές των κλήσεων του φυσικού βράχου και η απόσταση από το τεχνητό όριο (μεταλλικό κιγκλίδωμα).

Η χαρτογράφηση αυτών των δεδομένων σε διαγράμματα, επιτρέπει τον εντοπισμό των σημείων επέμβασης και του χαρακτήρα των νέων χρήσεων.

Η παραλιακή οδός γίνεται δρόμος ήπιας κυκλοφορίας και μονοδρομείται με κατεύθυνση από τη σχολή ναυτικών δοκίμων προς τη μαρίνα Ζέας. Για την επίτευξη αυτού του στόχου γίνεται κυκλοφοριακή μελέτη της περιοχής αν και εμπειρικά γνωρίζουμε πως ο παραλιακός δρόμος δεν έχει μεγάλη κυκλοφορία στην διάρκεια της μέρας.

Τόποι φυγής
Προτείνονται 6 τόποι φυγής που μέσω των διαμορφώσεων και των επεμβάσεων θα αποτελούν τις περιοχές εισόδου του αστικού ιστού στο βραχώδες τοπίο η αντίστροφα.

Σημεία φυγής
Παράλληλα αποφασίζεται η οικειοποίηση του αρχαίου τοίχους μέσω μιας ξύλινης πλατφόρμας περιπάτου που τοποθετείται ανάμεσα στα δυο πέτρινα τμήματα του τείχους τα οποία είναι γεμισμένα με χώμα.  Στους προμαχώνες δημιουργούνται σημεία στάσης και ράμπες καθόδου στα βράχια. 

Κατά το μήκος του ρήγματος του αγωγού δημιουργείται μια παράκτια πορεία όπου μεταβάλλεται ανάλογα με τις προϋπάρχουσες χρήσεις και βρίσκει διεξόδους στη θάλασσα  όταν αυτό είναι εύκολο από το τοπίο και απαραίτητο από τις χρήσεις (εικόνα 4 παράκτια πορεία).  

Τα δυο γήπεδα καλαθοσφαίρισης επαναπροσδιορίζονται αποκτώντας παράλληλα την χρήση της αστικής πλατειάς με τον επανασχεδιασμό τους και την τοποθέτηση των κερκίδων όχι  με πλάτη προς τη θάλασσα  όπως είναι σήμερα αλλά με θέα τον αγωνιστικό χώρο και την θάλασσα ενώ ο χρήστης εισέρχεσαι στις κερκίδες από το πεζοδρόμιο.

Δημιουργείται μια περιοχή αναψυχής, επαφής με τη θάλασσα, άθλησης, χαλάρωσης.  Δημιουργούνται εγκαταστάσεις για τους τοπικούς αλιευτικούς συλλόγους και τον σύλλογο χειμερινών κολυμβητών και κατασκευάζονταιεξέδρες ψαρέματος αλλά και βουτιών. Μελετάται ο νυχτερινός φωτισμός ώστε να είναι η περιοχή προσβάσιμη και τη νύχτα. Γίνεται η προσπάθεια να αποτελέσει η περιοχή ενα πόλο έλξης υπερτοπικό που να αναφέρεται σε μια ποικιλία χρηστών και ηλικιών.

Η έλλειψη χώρων πολιτισμού και τέχνης στην περιοχή οδήγησε στην ιδέα των σημειακών μουσείων. Τα  4 σημειακά μουσεία που προτείνονται αποτελούν  - χώρους χαλάρωσης - αστικά δωμάτια περισσολογής. Πρόκειται για μικρά κυβοτιόσχημα ξύλινα κουτιά που περιέχουν το καθένα από ενα ομοίωμα από τα 4  χάλκινα αγάλματα που βρέθηκαν κοντά στο λιμάνι του Πειραιά το 1959.  Πρόκειται για 4 μεγάλα αγάλματα και ενα τραγικό προσωπείο, που είχαν φυλαχτεί όλα μαζί για να μην καταστραφούν, στις αρχές του 1ου  αιώνα π.χ, ίσως κατά τη διάρκεια του Μιθριδατικου πολέμου η κατά την άλωση του Πειραιά από το Σύλλα. Το σημαντικότατο και πιο γνωστό από αυτά είναι ο κούρος που απεικονίζει τον Απόλλωνα. Από τα άλλα αγάλματα, δυο απεικονίζουν την Αρτέμιδα και ενα την Αθηνά.

Ο σχεδιασμός των σημειακών αυτών μουσείων βασίζεται στο στοιχείο της έκπληξης του περιηγητή. Το άγαλμα τοποθετημένο με τρόπο ώστε να έχει φόντο την θάλασσα αποκαλύπτεται σιγά σιγά στον επισκέπτη του μουσείου καθώς αυτός εισέρχεται και κατεβαίνει προς τον κυρίως χώρο. 

 

diplomatiki.251.2011.02.jpg

diplomatiki.251.2011.03.jpg

diplomatiki.251.2011.04.jpg

diplomatiki.251.2011.05.jpg

diplomatiki.251.2011.06.jpg

diplomatiki.251.2011.07.jpg

diplomatiki.251.2011.08.jpg

diplomatiki.251.2011.09.jpg

diplomatiki.251.2011.10.jpg

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία. 

 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital