ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχες 2015

114.15 La donna nella citta

24 Σεπτέμβριος, 2015

114.15 La donna nella citta

Μια έκθεση για τη νύχτα του Αντονιόνι στο Μιλάνο.Cry

English version

Φοιτήτρια: Χαϊκάλη Χριστιάνα
Επιβλέπων καθηγητής: Πάνος Δραγώνας
Πανεπιστήμιο Πατρών. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία Παρουσίασης: 26.06.2015

Μια κινηματογραφική εμπειρία στο Μιλάνο. Η διπλωματική αποτελείται από δύο μέρη: Το πρώτο μέρος αφορά της πραγματική πόλη του Μιλάνου και τις αναφορές της σε σχέση με την ταινία του Αντονιόνι. Το δεύτερο μέρος της πρότασης αφορά τη διαμόρφωση μιας έκθεσης για τη Νύχτα του Αντονιόνι στο βιομηχανικό προάστιο Sesto San Giovanni.

 

 

To La notte (1961) διαπραγματεύεται τα προβλήματα ενός ζευγαριού που είναι πολλά χρόνια μαζί. Αναφέρεται στις δυσκολίες στο γάμο ενός επιτυχημένου μιλανέζου συγγραφέα, του Τζιοβάνι Ποντάνο (Μαρτσέλο Μαστρογιάνι), και της γυναίκας του Λίντια (Ζαν Μορό).

Σε κάποιο σημείο της ταινίας, η πρωταγωνίστρια, φεύγοντας από ένα κοκτέιλ πάρτυ προς τιμήν του συζύγου της, ξεκινάει έναν μεγάλο περίπατο, αρχίζοντας από το κέντρο του Μιλάνου και καταλήγοντας στο προάστιο Σέστο Σαν Τζιοβάννι.
Πραγματοποιώντας εγώ η ίδια τη διαδρομή της πρωταγωνίστριας στους δρόμους του Μιλάνο, φωτογράφισα την σύγχρονη πόλη από τα ίδια σημεία όπου είχε τοποθετήσει την κινηματογραφική κάμερα του ο Antonioni. Έτσι μπόρεσα να προχωρήσω σε παρατηρήσεις όσον αφορά τη σύγκριση της κινηματογραφικής πόλης του '60 και της πραγματικής σύγχρονης πόλης.

Η πρόταση μου αποτελείται από δύο μέρη: Το πρώτο μέρος αφορά της πραγματική πόλη του Μιλάνου και τις αναφορές της σε σχέση με την ταινία του Αντονιόνι. Ξεκινώντας από την ανάλυση του κινηματογραφικού και αστικού χώρου, η οποία προηγήθηκε, προχώρησα στην χάραξη μιας διαδρομής η οποία περνάει από κάθε ένα από τα 5 σημεία που επισκέφτηκε η πρωταγωνίστρια στον κινηματογραφικό της περίπατο. Σε κάθε ένα από τα 5 σημεία προτείνω την τοποθέτηση μιας πινακίδας τοποθετημένη σε συγκεκριμένο ύψος έτσι ώστε να καδράρει την πόλη με αντίστοιχο τρόπο όπως τα κινηματογραφικά κάδρα του Αντονιόνι. Οι πινακίδες όμως θα διαθέτουν επίσης το ρόλο της «βάσης» για την εκκίνηση μιας ψηφιακής εφαρμογής. Οι πινακίδες και η ψηφιακή εφαρμογή έχουν ως σκοπό ο επισκέπτης να μάθει για το έργο του Αντονιόνι, καθώς και να έρθει σε αλληλεπίδραση όχι μόνο με την υφιστάμενη πόλη αλλά και με τον τρόπο που αυτή προβάλλεται μέσα από το φακό του σκηνοθέτη.

Στη σελίδα της εφαρμογής θα υπάρχουν πληροφορίες για το κτίριο που απεικονίζεται και ένα βίντεο με την κινηματογραφική σκηνή και την ανάλυσή της όσον αφορά τον κινηματογραφικό χώρο. Στο τέλος της κάθε σελίδας θα υπάρχει χάρτης με πληροφορίες για το επόμενο σημείο της διαδρομής. Στο βίντεο το οποίο θα υπάρχει στη σελίδα της εφαρμογής στο κάθε σημείο, ο επισκέπτης θα βλέπει αρχικά τη σκηνή της ταινίας. Στην πορεία προβάλλεται τρισδιάστατα ο κινηματογραφικός χώρος με το κτίριο που αποτελεί το επίκεντρο της κάθε σκηνής να ξεχωρίζει. Έτσι αντιστρέφεται η επίδραση του κινηματογραφικού φακού, οποίος έχει ισοπεδώσει όλες τις αποστάσεις, δημιουργώντας στο θεατή μια αίσθηση του χώρου η οποία διαφέρει από την πραγματικότητα. Με αυτόν τον τρόπο, ο θεατής συνειδητοποιεί τη σχέση ανάμεσα στον προβαλλόμενο και τον βιωματικό χώρο και μπορεί να κατανοήσει την περιπλοκότητα της σύνθεσης του κινηματογραφικού κάδρου του Αντονιόνι.

Το δεύτερο μέρος της πρότασης μου αφορά τη διαμόρφωση μιας έκθεσης για τη Νύχτα του Αντονιόνι στο βιομηχανικό προάστιο Sesto San Giovanni. Πρόκειται για ένα μικρό μουσείο το οποίο λαμβάνει τη μορφή του υδατόπυργου που παρουσιάζεται στην ταινία και έχει κατεδαφιστεί. Προτείνω λοιπόν την εκ νέου δημιουργία και διαμόρφωσή του προκειμένου να φιλοξενήσει μια έκθεση η οποία αναφέρεται στον κινηματογράφο του Antonioni, στις γυναίκες πρωταγωνίστριες του, στην αρχιτεκτονική του Μιλάνου και την ιταλική κουλτούρα του '60, όπως αποτυπώνονται μέσα από την ταινία.

Αυτή τη κυκλική κίνηση που διαγράφει η πρωταγωνίστρια γύρω από ένα κεντρικό άξονα, την έχω διατηρήσει και στον σχεδιασμό της κατακόρυφης κίνησης, της έκθεσης και της θέασης στο ανώτερο σημείο του πύργου. Ο εκθεσιακός χώρος περιλαμβάνει τις προβολές των 5 σκηνών που αντιστοιχούν στα σημεία στάσης της διαδρομής που ανέφερα νωρίτερα. Η έκθεση διαθέτει 5 επίπεδα για κάθε μια από τις προβολές. Τα επίπεδα ενώνονται μεταξύ τους από μια κυκλική σκάλα που είναι κλεισμένη μέσα σε 2 ψηλούς τοίχους και δημιουργεί την αίσθηση μιας κορδέλας η οποία ξετυλίγεται καθ' ύψος. Με αυτόν τον τρόπο διακόπτεται η οπτική συνέχεια ανάμεσα στα επίπεδα. Ο ρόλος της σκάλας δεν είναι μόνο μεταβατικός αλλά λειτουργεί και σαν χωρικό μοντάζ ανάμεσα στην προβολή του κάθε ορόφου. Επομένως τα επίπεδα και η σκάλα του εκθεσιακού χώρου μεταφράζονται ως τα συνθετικά στοιχεία μιας κινηματογραφικής ταινίας. Τα επίπεδα έχουν το ρόλο των πλάνων και οι σκάλες που ενώνουν το κάθε επίπεδο έχουν το ρόλο του μοντάζ.

Η έκθεση οργανώνεται βάσει 4ων θεματικών: Μιλάνο και Σέστο Σαν Τζιοβάννι, η αρχιτεκτονική των αστικών κτιρίων, ο ρόλος της γυναίκας και τέλος η ιταλική κουλτούρα του '60.

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital