ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχες 2015

166.15 5 ραφές, 4 σημεία

14 Ιούλιος, 2016

166.15 5 ραφές, 4 σημεία

Η περίπτωση της πόλης-λιμάνι του Πειραιά.

Φοιτήτρια : Αγγελική Μπαζαίου
Επιβλέπουσα καθηγήτρια :Άλκηστις Ρόδη
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πάτρας
Ημερομηνία παρουσίασης : 5 Νοεμβρίου 2015

 

 

Στόχος της παρούσας διπλωματικής είναι η επανένωση της αστικής ζώνης Κερατσινίου-Πειραιά με τη θάλασσα. Ο επιβατικός λιμένας του Πειραιά και ο εμπορικός λιμένας Κερατσινίου-Πειραιά καταλαμβάνουν μεγάλο κομμάτι της παράκτιας ζώνης, αφήνοντας ελάχιστες ελεύθερες εκτάσεις, οι οποίες παραμένουν εγκαταλελειμμένες και ανεκμετάλλευτες. Συνθέτοντας αυτές τις περιοχές μαζί με τα όρια του αστικού ιστού διαμορφώνεται η ζώνη επέμβασης.

Οι εκτεταμένες περιοχές κατοικίας σε συνδυασμό με τις εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις και την θάλασσα διαμορφώνουν τον ιδιόμορφο χαρακτήρα της περιοχής. Μέσα από την περιήγηση στην περιοχή ανακάλυψα πολλά σημεία ενδιαφέροντος, τα οποία καθόρισαν το είδος και την χωροθέτηση της πρότασης. Ο σχεδιασμός της επέμβασής εστιάζει στην ένωση των σημείων αυτών μεταξύ τους με σκοπό την επανασύνδεση της πόλης με τη θάλασσα. Για το λόγο αυτό, δημιουργούνται 5 ραφές που παρακάμπτουν το όριο του αυτοκινητοδρόμου και καθιστούν την ακτή προσβάσιμη. Συγχρόνως, λειτουργούν ως ζώνες ενεργοποίησης των υποβαθμισμένων αστικών ή παραθαλάσσιων εκτάσεων.  Τα μέρη, η λειτουργία και ο τρόπος σύνδεσης είναι διαφορετικά σε κάθε ραφή.

Έπειτα προστίθενται 4 σημεία επεμβάσεων με διαφορετικές χρήσεις που συνδέονται μεταξύ τους με σκοπό την ενεργοποίηση της ενδιάμεσης ζώνης κ την προσέλκυση επισκεπτών τόσο τοπικά όσο και υπερτοπικά. Οι χρήσεις ποικίλουν σε πολιτιστικές, αναψυχής και θαλάσσιων δραστηριοτήτων και χρησιμοποιούνται κυρίως υπάρχοντα κτίρια ή πρώην βιομηχανικές εγκαταστάσεις που είναι εγκαταλελειμμένες.

Οι περιοχές επέμβασης ενοποιούνται μέσω ενός δικτύου πεζοδρομημένων αξόνων με δημιουργία νέων πεζοδρόμων αλλά και με ένωση υπαρχόντων. Ο άξονας αυτός συνοδεύεται από ποδηλατόδρομο ο οποίος διατρέχει όλη την επέμβαση και συγχρόνως συμβολίζει την ένωση των επιμέρους περιοχών. Πρόθεση της πρότασης αυτής είναι η δημιουργία νέων χώρων και καταστάσεων σε σύνδεση με υπάρχοντα στοιχεία της πόλης τα οποία θεωρούνται αξιοποιήσιμα. Για το λόγο αυτό υπάρχουν τα σημεία ήπιας επέμβασης στα οποία γίνονται απλές προσθήκες στην τωρινή κατάσταση. Κύρια και συχνά μοναδική προσθήκη σε αυτά τα σημεία είναι ο ποδηλατόδρομος. Βασικό στοιχείο της πρότασης είναι η εγκατάσταση μιας μονάδας παραγωγής ενέργειας μέσω επεξεργασίας βιομάζας παράλληλα με δημιουργία ενός ιστού οργανικών καλλιεργειών.

1η & 2η ραφή: Αφετηρία της διαδρομής και του ποδηλατοδρόμου, συνδέει μέσω γέφυρας την περιοχή επέμβασης με τον παλιό σταθμό ΗΣΑΠ του Πειραιά. Η γέφυρα μας οδηγεί στα όρια του αρχαιολογικού χώρου της Ηετιώνειας  Πύλης όπου διαμορφώνεται ένα μικρό πάρκο. Σε άμεση γειτνίαση βρίσκεται η αρχή της πολιτιστικής ακτής Πειραιά και οι εργατικές κατοικίες Δραπετσώνας. Τα 3 στοιχεία ενοποιούνται μέσω δικτύου πεζοδρόμησης και φύτευσης και του ποδηλατοδρόμου.

3η ραφή: Το 2ο σημείο  επέμβασης βρίσκεται στα όρια της πόλης με τον αυτοκινητόδρομο και το λιμάνι σε ύψος 16 μέτρων από το επίπεδο του λιμανιού. Η επέμβαση αναπτύσσεται κ στα 2 επίπεδα. Στο επίπεδο της πόλης, δημιουργούνται καλλιτεχνικά εργαστήρια και ενώνονται μεταξύ τους με οριζόντιο πλέγμα σχηματίζοντας ένα χώρο έκθεσης για τους μαθητές των εργαστηρίων. Στα απομεινάρια κάποιων πρώην βιομηχανικών εγκαταστάσεων τοποθετείται πλατεία κ χώρος skateboard. Στο επίπεδο του λιμανιού κ κάτω από τον υπέργειο αυτοκινητόδρομο δημιουργείται ένα κανάλι για κανό το οποίο εξέρχεται από τη στέγη του αυτοκινητοδρόμου και καταλήγει στη θάλασσα. Στο σημείο στροφής του καναλιού ξεκινάει υπαίθρια τοπική αγορά.

4η ραφή: Τοποθετείται στα όρια της πόλης με το χώρο των λιπασμάτων της Δραπετσώνας και λειτουργεί συγχρόνως και ως σημείο επέμβασης. Ο τοίχος που διαχώριζε τις 2 περιοχές γκρεμίζεται σε αρκετά σημεία ώστε να επιτρέπεται η πρόσβαση και δημιουργείται πεζόδρομος εντός και εκτός του διάτρητου πλέον τοίχου. Εντός του τοίχου δημιουργείται μια ζώνη καλλιέργειας καλαμποκιού η οποία  εκτείνεται μέχρι το κτίριο Κανελλόπουλου που θα λειτουργεί ως κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Πίσω από το κτίριο αυτό και περιβαλλόμενη από τον υδατόπυργο δημιουργείται μια πλατεία και ένα μικρό υπαίθριο αμφιθέατρο στραμμένο προς τη θάλασσα.

5η ραφή: Ενώνει το Κερατσίνι με την ακτή περνώντας πάνω από τον αυτοκινητόδρομο και διατρέχοντας το 4ο και τελευταίο σημείο επέμβασης. Το τελευταίο σημείο επέμβασης βρίσκεται στην ακτή του Κερατσινίου και περιλαμβάνει την παράκτια ζώνη αλλά κ 6 εγκαταλελειμμένες δεξαμενές. Ξεκινώντας από το όριο του αυτοκινητοδρόμου οι 2 πρώτες γίνονται εκθεσιακοί χώροι, οι επόμενες 2 χωρίζονται σε χώρο αναψυχής(αίθουσα συναυλιών και υπαίθριος κινηματογράφος) και δεξαμενή συλλογής νερού από τη μονάδα επεξεργασίας βιομάζας που τροφοδοτεί την πισίνα που περιβάλλει τις τελευταίες 2 δεξαμενές. Η σύνδεση του Κερατσινίου με την ακτή καταλήγει σε τομή με την διαδρομή της πρότασης. Η διαδρομή έχοντας διασχίσει το 3ο σημείο επέμβασης και μέσω σημείων ήπιας επέμβασης καταλήγει στη θάλασσα και προχωράει παράλληλα στην ακτή. Ανάμεσα στη διαδρομή και τη θάλασσα δημιουργείται νέο καρνάγιο με κατάλληλες υποδομές για τους πλοιοκτήτες της περιοχής. Η τομή των 2 διαδρομών γίνεται στο σημείο που η ακτή παίρνει το χαρακτήρα φυσικού τοπίου και η κίνηση που είχε ως αφετηρία την πόλη εισέρχεται μέσω 5 προβλητών στον τελικό προορισμό της: τη θάλασσα.

 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital