ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχες 2013

(107.13) Μουσείο ημιτελών αρχαιοτήτων

03 Οκτώβριος, 2013

(107.13) Μουσείο ημιτελών αρχαιοτήτων

Η ανεξάντλητη πολιτιστική παράδοση της χώρας μας, όπως είναι φυσικό, έστρεψε στην ενασχόληση των σύγχρονων Ελλήνων σ' αυτήν.


Φοιτητής : Χαράλαμπος Ξανθόπουλος
Επιβλέπων καθηγητής
Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο
Ημερομηνία παρουσίασης 16-07-2013

 


Εχοντας σαν εργαλείο όλες τις σύγχρονες μεθόδους αρχαιοτήτων η έρευνα και η ενασχόληση μαζί τους ήταν και είναι συνεχής. Αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι φυσικοί μαθηματικοί φιλόσοφοι και γενικότερα ο άνθρωπος αντλεί απ αυτό το θαύμα που συνέβη σαυτό τον τόπο πριν από 2500 χρόνια. Όπως είναι φυσικό η κύρια ενασχόληση έχει να κάνει με τα ολοκληρωμένα έργα, τα μνημεία, τις δημηιουργίες αυτης της σπουδαίας κληρονομιάς.

Από μικρό παιδί στην πρώτη μου επίσκεψη στο αρχαίο λατομείο της σπηλιάς παρατήρησα αρκετούς μισολαξευμένους όγκους μαρμάρου αφημένους στην άκρη. Με γοήτευε η πρακτική πλευρά του εγχειρήματος. Πως βρέθηκαν εκεί τα μάρμαρα; Πως ανακάλυψαν το κοίτασμα στην πλαγιά του βουνού; Με τι τρόπο τα εξώρηξαν; Τι εργαλεία χρησιμοποιούσαν; Πως ήταν ντυμένοι; Τι έτρωγαν; Ακόμη περισσότερο όταν παρατηρούσα έναν μισοτελειωμένο όγκο μαρμάρου αναρωτιόμουν. Τι να συνέβη άραγε; Γιατί ο δημιουργός άφησε το έργο του στη μέση; Πότε συνέβη αυτό; Σε ποια φάση της δημιουργ΄ίας του έργου; Σκεφτόμουν διάφορες εκδοχές. Μήπως κάποια φωτιά ανάγκασε τον δημιουργό να διακόψει; Ίσως έγινε πόλεμος ή κάτι πιο ανθρώπινο, μπορεί να αρρώστησε ο λαξευστής ή ακόμη, αλλίμονο, να ανακάλυψε ξαφνικά ενώ βρισκόταν στην μέση της εξελιξης του έργου του κάποιο ελλάτωμα στο μάρμαρο. Έτσι το άφηνε στην άκρη. Να μένει παρατημένο μέχρι σήμερα αλλά εχοντας πάνω του τα σημάδια που δείχνου τη μεγαλοφυία του δημιουργού.

Αυτές οι σκέψεις πάντα με συγκλόνιζαν. Σιγά σιγά οδηγήθηκα στη σκέψη όπου θα συγκεντρωθούνα αυτά τα ημιτελελή δημιουργήματα  που δεν αποτελούν παρά ένα μεγάλο μέρος της προσπάθειας των προγόνων μας να δημιουργήσουν και να μας παραδώσουν αυτο το λαμπρό κομμάτι της ανθρώπινης εξέλιξης που μας φωτιζει και μας καθοδιγεί μέχρι σήμερα.

Επιλογή χώρου μουσείου
Στην σημερινή Πεντέλη, ακριβώς δίπλα σε ένα τμήμα της αρχαίας διαδρομής της μεταφοράς των μαρμάρων από τα αρχαία λατομεία προς τον βράχο της ακρόπολης, υπάρχει ο χώρος που εκπλιρώνει τις προυποθέσεις για τη τοποθέτηση του 'μουσείου ημιτελών αρχαιοτήτων' που αποτελεί το αντικείμενο της πρότασης.

Οι σκέψεις που οδήγησαν στην επιλογή του συγκεκριμένου χώρου ήταν πολλές.

1. Τα προάστεια, αναπτύχθηκαν σχεδόν παραφύση γύρω από τις πόλεις και λειτουργούν σαν υπνωτήρια χώρίς να διαθέτουν καμία από τις λειτουργίες που χαρακτηρίζει μια πόλη ή ένα χωριό. Εντούτοις αποτελούν μια πραγματικότητα και σε αυτά κατοικούν χιλιάδες άνθρωποι. Χωρίς να διαθέτουν τις βασικές δομές που βοηθάνε στη σύνθεση  κοινωνίας. Στα προάστεια οι άνθρωποι κοιμούνται ή το πολύ πολύ περιφέρονται σαν τους τρελούς προσπαθώντας να παρκάρουν ανάμεσα στον κωτσόβολο και τον βερόπουλο.

Είναι καιρός που πρέπει να αρχίσουν να τοποθετούνται στα προάστεια εκέινες οι χρήσεις που βουθούν στη κοινωνική σύνθεση.

2. Το πεντελικό είναι το βουνό απ όπου εξορήχθηκαν τα μάρμαρα με τα οποία δημιουργήθηκαν τα μνημεία της ακρόπολης. Ο δρόμος μεταφοράς αυτών των μαρμάρων είναι σε άμμεση σχέση με το χώρο του μουσείου. Το ίδιο και τα αρχαία λατομεία.

Βασικές αρχές της σύνθεσης

1. Το σύνολο της σύνθεσης ακολουθεί τη κλίση του φυσικού εδάφους με τρόπο διακριτικό σχεδόν εισχωρεί στο φυσικό έδαφος.
2. Απλή, λιτή αρχιτεκτονική χώρις θεαματικά στοιχεία που λειτουργεί σαν ουδέτερο φόντο ανάδειξης των μνημείων.
3. Δημιουργία ελεύθερων υπαίθριων χώρων που θα φέρνουν σε επαφή τον επισκέπτη με το συνολικό τοπίο, το σύνολο του λεκανοπαιδίου, τις διαδρομές των μαρμάρων.
4. Δημιουργία αίθουσας πολλαπλών χρήσεων με σκοπό το μουσείο να μπορεί να φιλοξενίσει μικρές οι μεγαλύτερες εκδηλώσεις.

Έγινε προσπάθεια για την επίτευξη των παραπάνω αρχών έτσι ώστε να προκύπτει ένα αποτέλεσμα που θα εντάσσεται με τρόπο αρμονικό στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής.

Περιγραφή του μουσείου
Ο χώρος κατασκευής του μουσείου είναι επικλινής με ψηλώτερο όριο την οδό 25ης Μαρτίου.

Το μουσείο αποτελείται απο 4 επίπεδα. Ξεκινώντας από επάνω, το επίπεδο 0.00 τοποθετείται 2.50 μ κάτω από το δρόμο (25ης Μαρτίου) ο οποίος αποτελεί το βορειοανατολικό όριο του μουσείου. Σε αυτό το επίπεδο βρίσκονται οι προσβάσεις  στους υπαίθριους χώρους του μουσείου καθώς και το εσωτερικό του. Εκεί βρίσκονται το κλιμακοστάσιο και οι ανελκυστήρες που εξασφαλίζουν την κάθετη κυκλοφορία στο κτήριο. Επίσης, σε αυτό το επίπεδο, τοποθετούνται ο χώρος έκδοσης εισητηρίων, ιματιοθήκη, ένα κατάστημα, οι απιτούμενοι χώροι υγιεινής, βοηθητικοί χώροι καθώς και η καφετέρια-εστιατόριο.

Τα αμέσως κάτω 2 επίπεδα (-5,00 , -10,00) αποτελούν τους κύριους χώρους έκθεσης του μουσείου. Περιλαμβάνουν επίσης τους βοηθητκούς χώρους που απαιτούνται. Στο επίπεδο -10,00 είναι τοποθετημένες επιπλέον τα γραφεία της διοίκησης του μουσείου καθώς και η αίθουσας πολλαπλών χρήσεων.

Τέλος, στο επίπεδο -15,00 τοποθετούνται, χώρος στάθμευσης, αποθηκευτηκοί χώροι και οι χώροι των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του μουσείου.

 

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital