ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

2009-10

(152) «Υπαίθριο θέατρο στην Αίγινα»

27 Ιανουάριος, 2011

(152) «Υπαίθριο θέατρο στην Αίγινα»

Ο σχεδιασμός του υπαίθριου θεάτρου βασίστηκε στη μυθολογία.

English version


Φοιτήτρια: Πέτρου Αικατερίνη
Επιβλέπων καθηγητής: Νικόλαος Τσινίκας
Ημερομηνία παρουσίασης: 02/07/2010
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης-Πολυτεχνική Σχολή-Τμήμα Αρχιτεκτόνων

 

diplomatiki.132.2011.01.jpg

 

Σύντομη περιγραφή

Tόσο το φυσικό περιβάλλον του νταμαριού Μπέσυ όσο και ο σεβασμός στον αρχαιολογικό αυτό τόπο, παίζουν καταλυτικό ρόλο στο σχεδιασμό του θεάτρου και του περιβάλλοντος χώρου.Λαμβάνοντας υπόψη τις απαιτήσεις του σχεδιασμού, επικεντρώνομαι στην απόδοση ευαισθησίας, καλλιτεχνικών αξιών και πλαστικότητας στο σχεδιασμό, καθώς πιστεύω πως ο αρχιτέκτονας πρέπει να ξεκινά το σχεδιασμό με ξυλομπογιές, χρώματα και πίνακες ζωγραφικής.

 

diplomatiki.132.2011.02.jpg

 

Kείμενο
Πρόκειται για το νταμάρι Μπέσυ στο χωριό "Μεσαγρός" Αίγινας, ένα χωμάτινο όγκο που διακόπτει απότομα το πράσινο που κυριαρχεί στο χώρο. Βρίσκεται μερικά μέτρα κάτω από το ναό της Αφαίας, σε μικρή απόσταση από το χωριό και έχει εξαιρετική θέα προς τον Πειραιά. Το νταμάρι λειτούργησε μέχρι το 1981, όμως για λόγους υγείας και όχλησης, η αρχαιολογία ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας του. Έκτοτε, πολλές φορές επιχειρήθηκε να μετατραπεί η πλαγιά σε χώρο απόθεσης μπάζων, αφαιρώντας από το νταμάρι τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του.

 

diplomatiki.132.2011.03.jpg



Ο διάλογος που έχει προκύψει για το μέλλον της περιοχής καταλήγει σε δύο λύσεις : Η πρώτη προτείνεται από το Δήμο Αίγινας και αφορά τη χρησιμοποίηση των μπάζων για την ολική αποκατάσταση της πλαγιάς. Η δεύτερη λύση προτείνεται από το δημοτικό διαμέρισμα Μεσαγρού που αντιμετωπίζει το νταμάρι ως έναν μελλοντικό "πολιτιστικό πολυχώρο". Συγκεκριμένα, υποστηρίζεται η δημιουργία υπαίθριου θεάτρου στο χώρο του λατομείου, με βάση τα αντίστοιχα παραδείγματα των θεάτρων Πέτρας στην Πετρούπολη και Βράχων στον Βύρωνα της Αθήνας.

Ο σχεδιασμός του υπαίθριου θεάτρου βασίστηκε στη μυθολογία. Σύμφωνα με το μύθο, η Αφαία -κόρη του Δία και της Κάρμης- γεννήθηκε στην Κρήτη και για να ξεφύγει από τις ερωτικές διαθέσεις του Μίνωα, έπεσε στη θάλασσα. Μετά από περιπέτειες και μεγάλο αγώνα βγήκε στην Αίγινα και κρύφτηκε σε μια σπηλιά (Σπηλιά της Αφαίας). Στη σπηλιά αυτή βρέθηκαν ειδώλια προελληνικής γυναικείας θεότητας, της Ευγονίας. Αργότερα η θεά αυτή ταυτίστηκε με τη θεά Αθηνά και έτσι έχουμε την Αφαία Αθηνά.

O σχεδιασμός του θεάτρου βασίστηκε στο συνδυασμό διαδρομές-στάσεις της Αφαίας, όπου οι διαδρομές χαρακτηρίζονται από το κυνηγητό της Αφαίας και οι στάσεις από τις κρυψώνες που έβρισκε κάθε φορά. Πρόκειται για ένα έργο, περιπετειώδες στο σύνολό του με 2 διαδρομές προς και από το θέατρο και 4 στάσεις: bar-restaurant, καταστήματα για souvenirs, εκθεσιακή διαδρομή, καθώς και επίγειο τελεφερίκ, ώστε το νταμάρι να προσελκύσει κόσμο ακόμα και τις μέρες που δε λειτουργεί το θέατρο.

 

diplomatiki.132.2011.04.jpg

 

Συγκεκριμένες ενέργειες
Το υπαίθριο θέατρο σέβεται τη μορφολογία του εδάφους και σχεδιάστηκε έτσι ώστε να πληγώσει, κατά την κατασκευή του, όσο το δυνατόν λιγότερο την πλαγία.

Αποτελείται από κερκίδες που "κουμπώνουν" σε μπετονένιες κολώνες, ενώ άλλες "φυτεύονται" στις φυσικές αγκαλιές του βράχου της πλαγιάς.

 

diplomatiki.132.2011.05.jpg

 



Η πλαγιά αποκαθίσταται με πλέγμα πρασίνου, ώστε να καλυφθεί η χωμάτινη ασυνέχεια που παρατηρείται ακόμα και από τα πλοία που πλησιάζουν στην Αίγινα.

Για την κατασκευή του έργου χρησιμοποιείται μεγάλη ποσότητα μπάζων, με δημιουργικό όμως τρόπο.

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

 

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital