ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχες 2013

17 Ιούλιος, 2014

Θέατρο Μήτρα

Διαμόρφωση του Νεοκλασικού στην Καλλιθέα σε θεατρικό χώρο βασισμένο στις Μήδεια και Λαίδη Μάκμπεθ από την άλλη πλευρά του γυναικείου φύλου.

Φοιτητής :  Φανή Βρακοπούλου
Επιβλέπων Καθηγητής: Δρ. Ζωή Γεωργιάδου, Αθηνά Νικολάου
ΤΕΙ Αθήνας, Σχολή Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων
Ημερομηνία Παρουσίασης: 16 Απριλίου 2013

 

 

Το Θέατρο αποτελεί  πηγή πολιτισμού, μια μήτρα πολυφωνίας, γνώσης και λόγου. Ως μια καλλιτεχνική δομή  με πολλαπλή νοηματοδότηση, υποκειμενική εκτέλεση και πληθώρα εκφραστικών μέσων, είναι ένας παλλόμενος ζωντανός οργανισμός. Στο σχεδιασμό ενός θεάτρου θα πρέπει η εικαστική έμπνευση να έρχεται σε συμφωνία και να συνδυάζεται με την κατασκευαστική υλοποίηση του θεατρικού χώρου και τις  ιδιότυπες πρακτικές του ανάγκες.

Η παρούσα μελέτη δομήθηκε κάτω από αυτούς τους περιορισμούς και τις προκλήσεις. Κεντρική έμπνευση της μελέτης αποτέλεσαν δύο από τις πλέον αμφιλεγόμενες ηρωίδες της παγκόσμια θεατρικής γραμματείας, η Μήδεια του Ευριπίδη και η Λαίδη Μακμπέθ του Γ. Σαίξπηρ.

Η επιλογή των συγκεκριμένων προσώπων έγινε με βάση τον χαρακτήρα τους όπως αυτός προβάλλει μέσα από το θεατρικό λόγο. Πρόκειται για δύο πρόσωπα δυναμικά, σκληρά και ανεξάρτητα που ήρθαν σε ρήξη με τις κοινωνικές συμβάσεις και προσδοκίες. Τα στοιχεία αυτά έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του κτιρίου. Τις προϋποθέσεις αυτές πληρούσε το Νικολοπούλειο Ίδρυμα στην Καλλιθέα, ένα νεοκλασικό κτίριο του 1902 που βρίσκεται στην συμβολή των οδών Ιατρίδου και Αραπάκη.

Το αρχιτεκτονικό ύφος του Νεοκλασικού κτιρίου στοιχειοθετείται σύμφωνα με τους κανόνες της ορθογώνιας συμμετρίας και ισορροπίας και είναι  μια ιδανική αποτύπωση του κανονιστικού κοινωνικού πλαισίου, μέσα στο οποίο έδρασαν οι συγκεκριμένες ηρωίδες. Η συγκρουσιακή φύση της σχέσης τους με εκείνο,  εκφράζεται με την αντίθεση ανάμεσα στον σχεδιασμό των εσωτερικών χώρων του κτιρίου και την κλασική διαχρονικότητα του κελύφους.

Πιο συγκεκριμένα, αν εκλάβουμε τα στοιχεία του νεοκλασικού εξωτερικού ως εκφράζοντα την διαχρονικότητα των κοινωνικών συμβάσεων, τότε τα οξυκόρυφα σχήματα που συνθέτουν το εσωτερικό εκφράζουν την δυναμική τους και τη σκληρότητα της αντίδρασής των δύο ηρωίδων  στις επιταγές του κοινωνικού πλαισίου. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται ο σχεδιασμός (Design) και η μορφοποίηση των εσωτερικών χώρων. Οι έντονες χρωματικές αντιθέσεις μέσω της χρήσης λευκών ή παλ αποχρώσεων και του σκούρου μπλε με νότες κόκκινου, υπογραμμίζουν την δυναμική έκφραση των ηρωίδων ανεξαρτήτως του καμβά στον οποίο δρουν.  Τέλος, οι διάφορες υφές, δηλαδή η χρήση μαλακών και σκληρών υλικών επιτείνει την ενίσχυση των αντιθέσεων.

2D ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

ΧΑΡΑΞΕΙΣ
Κρατήθηκαν δυο βασικοί φορείς, ένας οριζόντιος και ένας κάθετος οι οποίοι είναι παράλληλοι με τις πλευρές του κτιρίου.

Οι υπόλοιπες χαράξεις έγιναν με βάση την κεντρική ιδέα για τη δημιουργία οξυκόρυφων σχημάτων, με δυναμικές και σχεδόν επιθετικές γωνίες.

 

 

ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Σε αυτό το τμήμα της εργασίας γίνεται η οριοθέτηση και δόμηση του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου με βάση την κεντρική ιδέα, τους περιορισμούς που θέτει το νεοκλασικό κτίριο και ανάγκες του θεάτρου.

 

 

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΟΡΟΦΩΝ
Στην δημιουργία ημιώροφου με στόχο τη δημιουργία κερκίδων για καθίσματα του θεατρικού χώρου χρειάστηκε ειδική μεταλλική κατασκευή.

Για την εκμετάλλευση του ύψους του κτιρίου δημιουργήθηκε ένας ακόμα όροφος, ο οποίος στεγάζει το ηλεκτρολογείο και συνιστά έναν περιμετρικό εξώστη (βλ οργανόγραμμα)

 

 

 

Τέλος, ενώ η στέγη ήταν εγκιβωτισμένη με περιτοίχιση, σε αυτή τη μελέτη δημιουργήθηκε νέα, εξ' ολοκλήρου, με ξύλινο σκελετό και κεραμίδια

 

 

ΚΑΤΟΨΕΙΣ

1. ΚΑΤΟΨΗ ΥΠΟΓΕΙΟΥ
Στο εσωτερικό φαίνεται η διαμόρφωση του φουαγιέ, τα W.C κοινού και τα καμαρίνια των ηθοποιών. Πρέπει να σημειωθεί, ότι σε όλους τους χώρους του θεάτρου έχουν πρόσβαση τα ΑμεΑ

 

 

2. ΚΑΤΟΨΗ 1ου ΟΡΟΦΟΥ
Εσωτερικά έχουμε τις κερκίδες σε διαφορετικά ύψη, τη σκηνή και την γκαρνταρόμπα

 

 

3. ΚΑΤΟΨΗ 2ου ΟΡΟΦΟΥ
Περιλαμβάνει τον εσωτερικό εξώστη- σκηνή, αποθήκες και το ηλεκτρολογείο.

 

 

Τέλος, διακρίνεται ολοκληρωμένη η εξωτερική διαμόρφωση- το θερινό θέατρο, η δεντροφυτεμένη περιοχή (φυσική περίφραξη) και γενικά ο περιβάλλων  χώρος

 

 

ΑΝΟΨΕΙΣ
Σε αυτό το σημείο, φαίνεται η  τοποθέτηση φωτιστικών σωμάτων.

3D ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

ΥΠΟΓΕΙΟ
Όπως διακρίνεται στην κάτοψη μέσα από την επιλογή των υλικών, ο χώρος ορίζεται σε τρία τμήματα:

1. ΦΟΥΑΓΙΕ
Στο φουαγιέ συναντούμε τα εκδοτήρια των εισιτηρίων, το bar και το χώρο κοινού. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι μαύρος καθρέπτης, μεταλλικές inox επιφάνειες στο bar και στο ταμείο καθώς και ξύλινες επιφάνειες, βαμμένες γκρι ως γραφείο στο ταμείο και ως καθίσματα τα οποία είναι ειδικού σχεδιασμού. Οι σκληρές αυτές επιφάνειες εναλλάσσονται με μαλακά υλικά (μαξιλάρια) και θερμά χρώματα σε πίνακες και φωτιστικά.

2. ΚΑΜΑΡΙΝΙΑ
Επτά άτομα εξυπηρετούνται στα καμαρίνια, τα οποία είναι σχεδιασμένα σε ουδέτερα χρώματα, με καθρέπτες στους τοίχους και μπλε σκούρους αποθηκευτικούς χώρους,  που καλύπτουν τις ανάγκες  των ηθοποιών.

3. WC ΚΟΙΝΟΥ
Τρεις χώροι στα γυναικεία wc και δυο στα ανδρικά, καθώς και ένας ανάλογος χώρος  για τα ΑμεΑ.  Σ' αυτούς κυριαρχούν η πέτρα, οι καθρέπτες και οι σκούρες γυάλινες πόρτες.

ΠΡΩΤΟΣ ΟΡΟΦΟΣ
Στον πρώτο όροφο του κτηρίου έχει τοποθετηθεί η γκαρνταρόμπα και η σκηνή σε δύο επίπεδα.

ΓΚΑΡΝΤΑΡΟΜΠΑ

Χώρος που λειτουργεί και ως γραφείο και αποθήκη. Οι χρωματισμοί είναι ουδέτεροι. Δημιουργήθηκε ένα σύστημα με αποθηκευτικούς χώρους, τραπέζια,  ειδικού σχεδιασμού ράφια, τα οποία είναι φτιαγμένα από ξύλο, γυαλί και corian.

ΣΚΗΝΗ

Τα δύο επίπεδα που αποτελούν την σκηνή έχουν διαμορφωθεί με χυτό, βιομηχανικό δάπεδο και ξύλινο παρκέ. Η τραπέζια σκηνή μπροστά από κυκλικό τμήμα του κτιρίου είναι από χυτό λευκό δάπεδο. Οι κλίμακες που συνδέουν τα δύο επίπεδα είναι κατασκευασμένες από ξύλο και χρωματισμένες σε μπλε σκούρο χρώμα. Βασικό σχεδιαστικό στοιχείο της σκηνής είναι η διαμόρφωση των κερκίδων. Η παροχή ελευθερίας στις κινήσεις και στην επιλογή των καθισμάτων, αντικατοπτρίζει την δυνατότητα της ατομικής επιλογής στην οπτική γωνία σε αντιστοίχιση με τις επιλογές των ηρωίδων μέσα από την ελεύθερη βούλησή τους. Παράλληλα, επιτρέπει τη λειτουργική διαμόρφωση της σκηνής, ανάλογα με τις επιταγές της παράστασης και την σκηνοθετική άποψη.

ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΟΡΟΦΟΣ
Σε αυτόν τον όροφο βρίσκονται ο εσωτερικός περιμετρικός εξώστης, το ηλεκτρολογείο και οι αποθήκες. Ο εξώστης χρησιμεύει είτε ως τμήμα της σκηνής είτε ως αυτόνομος εκθεσιακός χώρος. Το ηλεκτρολογείο έχει χωρητικότητα τριών ατόμων με πλήρη εξοπλισμό και διαθέτει δύο εξόδους κινδύνου.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Η οριοθέτηση του γίνεται με την περιμετρική δεντροφύτευση που λειτουργεί ως φυσικός φράκτης απομόνωσης . Το μεγαλύτερο τμήμα του έχει επενδυθεί με πλάκες ενώ στο πίσω μέρος του κτιρίου έχει διαμορφωθεί θερινό θέατρο με χυτό βιομηχανικό δάπεδο σε κλίμακες. Τέλος, ο προαύλιος χώρος είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί για την πραγματοποίηση εκθέσεων μέσω της χρήσης των ιδιότυπων  καθισμάτων.

 

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital