ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

Συμμετοχες 2014

104.14 Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της γης

17 Ιούνιος, 2014

104.14 Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της γης

Λουτρά στην Πάρο.

English version

Φοιτήτρια: Μπαφίτη Μανταλένα
Επιβλέπων: Γεώργιος Παπακώστας
Πολυτεχνική Σχολή. Τμήμα Αρχιτεκτόνων. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ημ/νια Παρουσίασης: 21/02/14

 

 

Η διπλωματική μελέτη πήρε το όνομα της από το ποίημα του Νίκου Γκάτσου ''Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της γης'', για να περιγράψει την ανέγερση ενός λουτρικού κέντρου σε αργιλώδη περιοχή της Πάρου, με αφορμή την ίδια την άργιλο. Πρόκειται για ένα κτίριο με λειτουργίες λουτρικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα, χαρακτηριστικό του οποίου είναι η ολική βύθιση του μέσα στο έδαφος.

Ο τίτλος της μελέτης δανείστηκε τον στίχο από το ποίημα του Νίκου Γκάτσου ''Κοιμήσου Περσεφόνη στην αγκαλιά της γης'', για να περιγράψει την ανέγερση ενός λουτρικού κέντρου σε αργιλώδη περιοχή της Πάρου, με αφορμή την ίδια την άργιλο.

Η μυθολογία θέλει την Περσεφόνη (θεότητα)  να αρπάζεται από τον Άδη και να περιπλανιέται μεταξύ του πάνω και του κάτω κόσμου. Ο Γκάτσος παροτρύνει την Περσεφόνη να μείνει στον κάτω κόσμο βλέποντας την τραγική κατάσταση που έχει ξεπέσει η σημερινή βιομηχανική Ελευσίνα σε σχέση με το ένδοξο παρελθόν της.

Η σχεδιαστική λογική της μελέτης περιγράφεται από μία πλέξη από έντονες γωνίες στην κάτοψη, καθώς τα γωνιώδη σχήματα παραπέμπουν στο αδρό και το ακατέργαστο. Βασικό χαρακτηριστικό αποτελεί η απόφαση για ολική βύθιση του κτιρίου κάτω από την γη και η ευαισθησία να παραμένει το τοπίο παρθένο και να μην αλλοιωθεί η φυσιογνωμία της περιοχής (παραπομπή στην ριζική αλλαγή ταυτότητας της Ελευσίνας που πραγματεύεται το ποίημα του Γκάτσου). Τα μοναδικά στοιχεία που προδίδουν την ύπαρξη πολιτισμού κάτω από τη γη είναι τριγωνικά πρίσματα (αίθρια) και σχισμές στο έδαφος που τρυπούν τη γη και φωτίζουν ολόκληρο το υπόγειο κτίριο.

Ο κτιριακός όγκος εξελίσσεται σε 4 επίπεδα:

1ο: στάθμευση και αποθήκευση
2ο: υποδοχή, στάθμευση, εστίαση, σαλόνι, αίθουσα προβολών, αναψυκτήρια, γραφεία, βοηθητικοί χώροι
3ο: κυρίως λουτρικό χώρο, αποδυτήρια, πισίνες, λουτρικές ενότητες (σάουνα, μασάζ κτλ.)
4ο: πισίνα με άργιλο, ιδιωτικά λουτρά

Η κατακόρυφη επικοινωνία (ανελκυστήρες και κλιμακοστάσια) πραγματοποιείται αποκλειστικά από τα στεγασμένα πρισματικά αίθρια.

Πέρα από τα όρια του οικοπέδου στην περιοχή υπήρχε μια υποτυπώδη μαρίνα που ανασχεδιάστηκε αποκτώντας και ψυχαγωγικό χαρακτήρα και συνδέθηκε με την υπόγεια κατασκευή μέσω μίας περιπατητικής διαδρομής που εναλλάσσεται χαρακτήρα (προβλήτα, ράμπα, τούνελ, γέφυρα, τμήμα του κτιρίου)

Το εσωτερικό του κτιρίου είχε επενδυθεί με λευκό παριανό μάρμαρο, ενώ στην πισίνα της αργίλου ο τοίχος έχει αντικατασταθεί με τον φυσικό βράχο (αμεσότητα). Ο φωτεινές δέσμες από τα αίθρια και τις σχισμές συμβάλουν στην λουτρική διαδικασία δημιουργώντας ατμόσφαιρα, κατά την διάρκεια της μέρας, ενώ το βράδυ τα ίδια τα πρίσματα φωτίζουν ολόκληρο τον υπαίθριο χώρο.

 

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

Share |
 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital