ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

> 2009

Μητροπολιτικό Πάρκο και αυτοκινητοδρόμιο F1 στο Ελληνικό.

17 Νοέμβριος, 2009

Μητροπολιτικό Πάρκο και αυτοκινητοδρόμιο F1 στο Ελληνικό.

Ο σχεδιασμός του πάρκου βασίστηκε στο πρόγραμμα του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, με την προσθήκη της δυνατότητας διεξαγωγής ενός αγώνα Φόρμουλα 1 μια φορά το χρόνο.

Σχολή: Πανεπιστήμιο Πατρών

Φοιτητές : Άρτεμις ΘεοδωροπούλουΣταμάτης Σταματελάτος 

Επιβλέπων: Πάνος Δραγώνας, επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών


Το Πάρκο


Το 2001 η μετεγκατάσταση του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, από την αρχική τοποθεσία του Ελληνικού στην πεδιάδα των Μεσογείων, κατέστησε διαθέσιμη για νέα χρήση μια μεγάλης αξίας δημόσια έκταση εμβαδού 5300 στρεμμάτων. Αυτή  βρίσκεται μέσα στα όρια της πόλης, 15km από το κέντρο της και πολύ κοντά στην ακτή του Σαρωνικού και τον Υμηττό. Εκεί πρόκειται να δημιουργηθεί Το Μητροπολιτικό Πάρκο του Ελληνικού. Από τα 5.300 στρέμματα: 4.000 προβλέπεται ότι θα καλύψει το πάρκο, 1000 θα αξιοποιηθούν για πολεοδομική ανάπτυξη και τα υπόλοιπα 300 αφορούν νέες υποδομές ή υπάρχουσες εγκαταστάσεις. Επιπλέον, η ενοποίησή του με την παράκτια ζώνη του Αγίου Κοσμά προσθέτει 700 στρέμματα στη συνολική κάλυψη του πάρκου. Συνεπώς προκύπτει στην ίδια περιοχή τελική επιφάνεια 6000 στρέμματα. Ο σχεδιασμός του πάρκου βασίστηκε στο πρόγραμμα του διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, με την προσθήκη της δυνατότητας διεξαγωγής ενός αγώνα Φόρμουλα 1 μια φορά το χρόνο.

 

 



Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και ειδικότερα οι αγώνες ταχύτητας F1 αποτελούν γεγονός που γοητεύει μεγάλη μερίδα του παγκόσμιου πληθυσμού. Πρόκειται για ένα άθλημα στο οποίο η όδευση, η κίνηση και η ταχύτητα δεν εξυπηρετούν την ανάγκη της μετακίνησης αλλά του θεάματος. Οι αγώνες ταχύτητας αποτελούν τεράστιο εμπορικό και τηλεοπτικό γεγονός καθώς η θεαματικότητα και η απήχηση που αντλούν υπακούουν σε ένα πολυσύνθετο επιχειρηματικό πλάνο που εμπορευματοποιείται το θέαμα. Επίσης, θέτονται οι βάσεις για τη δημιουργία μιας νέας οικονομίας βασισμένης είτε στον τουρισμό, είτε στον τριτογενή τομέα.  Τα κέρδη από τους αγώνες, σύμφωνα με ήδη υπάρχοντα παραδείγματα, είναι αρκετά ώστε να συντηρηθεί ένα τέτοιο πάρκο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ή ακόμα να δημιουργηθούν νέα στο εσωτερικό της εκάστοτε πόλης.

 

 


Συνθετικές Αρχές
Η περιοχή του Ελληνικού σήμερα αποτελεί ένα φράγμα-όριο στη σύνδεση της παραλιακής ζώνης με την «ενδοχώρα» στους πρόποδες του όρους Υμηττού. Πρωταρχικός σκοπός της πρότασης αυτής είναι η αναίρεση του ορίου αυτού. Έτσι επιδιώκεται η επέκταση του αστικού ιστού στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου αλλά και η διάχυση του νέου πάρκου στο παράκτιο μέτωπο της πόλης. Το νέο πάρκο σχεδιάζεται με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορεί να μετασχηματίζεται κατάλληλα μια φορά το χρόνο προκειμένου να υποδεχτεί τον αγώνα ταχύτητας Φόρμουλα 1.

 

 


Η χάραξη της αγωνιστικής διαδρομής του αυτοκινητοδρομίου F1 ακολουθεί τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος αστικού χώρου. Το αυτοκινητοδρόμιο αποτελεί την οργανωτική δομή του πάρκου και όντας συνέχεια του οδικού δικτύου, καθορίζει τον τρόπο διάχυσης της πόλης στο εσωτερικό του πάρκου, τη γεωμετρία του πάρκου, τον τρόπο σύνδεσης των όμορων δήμων τόσο μεταξύ τους όσο και με το παράκτιο μέτωπο. Κατά μήκος της αγωνιστικής διαδρομής χωροθετούνται οι απαιτούμενες κτιριακές εγκαταστάσεις για τη διεξαγωγή του αγώνα, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται ζώνες περιορισμένης οικιστικής ανάπτυξης. Τμήματα της αγωνιστικής διαδρομής δίνονται στην κυκλοφορία προκειμένου να εξασφαλιστούν οι λειτουργικές ανάγκες των  κατοικιών και του πάρκου στην καθημερινότητα, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι της παραμένει ανενεργό ώστε να εξασφαλιστεί απόλυτη ησυχία στο πάρκο.

 

 

 


Για να αποτελέσει το πάρκο ένα αρμονικό μεταβατικό στάδιο, προς τη θάλασσα, οι κατοικίες χωροθετούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργήσουν τρεις βασικές εισόδους προς το εσωτερικό του. Κάθε μια από τις τρεις βασικές εισόδους αναδεικνύει τους διαφορετικούς χαρακτήρες και χρήσεις του ελληνικού που είχε έως σήμερα. (αγροτεμάχια, αεροδρόμιο, ολυμπιακό κέντρο).

 

Οι κατοικίες
Ή κάτοψη των κτιρίων παραπλεύρως της αγωνιστικής διαδρομής παρουσιάζει μια συνέχεια, αντάξια της συνεχείας της διαδρομής. Ο διερχόμενος παρατηρητής αντιλαμβάνεται μια σταδιακή μεταμόρφωση, διαμέσου των επαναλαμβανόμενων συγκλίσεων και αποκλίσεων προς τη διαδρομή. Η δυναμικότητα και ρευστότητα της διαδρομής μεταφέρονται στις όψεις των κτιρίων. Εσωτερικά δημιουργούνται γειτονιές και τονίζεται ο κατακόρυφος άξονας.

 

 
 

 


Αυτοκινητοδρόμιο
Το κτίριο αγώνων εμφανίζει μια δυναμική ροή στους τρεις άξονες. Αναπτύσσεται παράλληλα και γύρω  από τον παλιό αεροδιάδρομο σε μήκος 930m, μετατρέποντας τον σε ζωντανό στοιχείο του χώρου.

 

 


Σχολή: Πανεπιστήμιο Πατρών

Φοιτητές : Άρτεμις ΘεοδωροπούλουΣταμάτης Σταματελάτος 

Επιβλέπων: Πάνος Δραγώνας, επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών


Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
 

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital