ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

> 2009

Σκι–αγραφώντας -ΚΕΝΤΡΟ ΧΕΙΜΕΡΙΝΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ στη ΖΗΡΙΑ

16 Μάρτιος, 2008

Σκι–αγραφώντας -ΚΕΝΤΡΟ ΧΕΙΜΕΡΙΝΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ στη ΖΗΡΙΑ

Η κεντρική ιδέα της σύνθεσης είναι μιά λεπίδα δίχως όρια που τοποθετείται στο μέσο της πλαγιάς, χαράζοντας το ανάγλυφο και δημιουργώντας μία τομή που αποκαλύπτει τα όρια και την κλίμακα της πλαγιάς.

Υπεύθυνος καθηγητής:  Κούρκουλας Ανδρέας ,ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΕΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

Ομάδα εργασίας: Καραγιάννη Κατερίνα   , Μαμούρα Μαρία  , Φωτοπούλου Αναστασία
Ακαδημαικό έτος : 2006-2007


Εισαγωγή

Στην διπλωματική αυτή ασχολούμαστε με την μελέτη και τον σχεδιασμό ενός χιονοδρομικού κέντρου στην κορυφή Ζήρια του όρους Κυλλήνη στην ορεινή κορινθία. Στην Ελλάδα τα χιον. κέντρα εντοπίζονται σε δύσβατες περιοχές , απομακρυσμένα από τα οικιστικά κέντρα , καταλαμβάνουν μεγάλης έκτασης γήπεδα και ενίοτε έχουν διευρυμένο λειτουργικό πρόγραμμα.

Ο ίδιος ο σχεδιασμός τους θέτει 3 ζητήματα: 

• Την εποχικότητα της λειτουργίας τους.
• Τον  συνδυασμό των δύο διαφορετικών καταστάσεων: της στάσης (ανάπαυσης) και της ολίσθησης (άθλησης ).
• Και τέλος την διάρθρωση ενός τέτοιου κέντρου στο φυσικό τοπίο.

Συνεπώς , μέσα από αυτή την διπλωματική διερευνάται μια στρατηγική επέμβασης στο τοπίο η οποία συνδυάζει τις ιδιαίτερες  ποιότητες και υφές αυτού, που παρουσιάζονται λόγω της ύπαρξης του χιονιού, το οποίο μετατρέπει το βραχώδες ανάγλυφο σε μια δυναμική ενιαία ομαλή επιφάνεια.


Λειτουργικό

Το λειτουργικό πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα ξενοδοχείο 40 δωματίων (με χώρους spa, εστιατορίου, υποδοχής και αναμονής), χώρους εστίασης και αναψυχής (chalet) με οργανωμένη υπαίθρια εκτόνωση και ειδικές αθλητικές εγκαταστάσεις ( άλματα, half pipe). Η πρόσβαση στην κατασκευή γίνεται μέσω lift απ’ευθείας από το οροπέδιο της Ζήριας, όπου υπάρχει parking.


Κεντρική ιδέα

Η κεντρική ιδέα της σύνθεσης είναι μιά λεπίδα δίχως όρια που τοποθετείται στο μέσο της πλαγιάς, χαράζοντας το ανάγλυφο  και δημιουργώντας μία τομή που αποκαλύπτει τα όρια και την κλίμακα της πλαγιάς. Η λεπίδα σκίζει την ενιαία ομαλή επιφάνεια που έχει δημιουργήσει η παρουσία του χιονιού, αποκαλύπτοντας τις ιδιαίτερες ποιότητες του αναγλύφου και την καμπυλομορφία του, με αποτέλεσμα να μπορέσουμε να ξαναδιαβάσουμε το τοπιό και να επαναπροσδιορίσουμε αυτό που λέμε ανάγλυφο. Η πρόθεση μας ηταν η αναίρεση της καθιερωμένης χωροθέτησης των χιονοδρομικών κέντρων στην Έλλαδα, που τοποθετεί τους χώρους εστίασης στους πρόποδες απομακρυσμένους από τις πίστες, τον κύριο χώρο δράσης. Με την τοποθέτηση μιας κατασκευής στο μέσο της πλαγιάς, επιτυγχάνουμε την αλληλεπίδραση και την συνύπαρξη αθλούμενων και μη, δημιουργώντας ένα πεδίο δράσεων και αντιδράσεων και διασταύρωσης βλεμμάτων.

Αυτή η λέπιδα συνιστά ένα φράγμα στο φυσικό κοίλο της πλαγιάς. Η μονολιθικότητα αυτού  του φράγματος  διατρυπάται  σε σημεία, από τις «ροές» .(εποχιακά ρυάκια+σκιερ­>ροικότητα πλαγιάς=ροικότητα σκιερ).
Τα σταθερά στοιχεία μεταφράζονται στις αξίες της στάσης-συσσώρευσης-συγκέντρωσης, ενώ τα ενδιάμεσα κενά αποτελούν τα πεδία της ροικότητας-κίνησης-ολισθησης.


Η κατασκευή ουσιαστικά αποτελεί το σταυροδρόμι όπου συναντώνται η κίνηση και η στάση.
Τα σημεία όπου έχει τρυπηθεί το φράγμα αποτελούν την δίοδο των σκιέρ, αλλα και τη δίοδο των φυσικών χειμάρρων της πλαγιάς. Στο σημείο όπου η κατασκευή φράζει τη φυσική ροή του χείμαρρου, ουσιαστικά έχουμε διακοπή της ροικότητας και τη μετατροπή του σε λιμνάζων νερό, με αποτέλεσμα την δημιουργία μιας μικρής λίμνης στο πίσω μέρος της κατασκευής.
Η παρουσία της  συνδυάζεται άμεσα με τις λειτουργίες που φιλοξενούνται καθώς το χειμώνα δύναται να λειτουργήσει σαν παγοδρόμιο ενώ το καλοκαίρι αποτελεί μια μικρή όαση μέσα  στο βραχώδες τοπίο για τους παραθεριστές . επιπλέων, η παρουσία του νερού μέσα από την οικολογική σκοπιά δύναται να ευνοήσει το μικροκλίμα της περιοχής.

Κίνηση+βιωματική εμπειρία

Η κατασκευή  που διατηρεί την απόλυτη γραμμικότητα ενός φράγματος  χάνεται και εμφανίζεται, δημιουργώντας σε κάθε σημείο μια διαφορετική σχέση με το ανάγλυφο.

Η κίνηση είναι ενιαία σε όλο το μήκος της κατασκευής, έχοντας ένα συνεχή διάλογο με το ανάγλυφο καθώς η κατεύθυνση της, παραμένει σταθερή αλλά η θέση του περιπατητή συνεχώς μεταβάλλεται, λόγω της έντονης καμπυλομορφίας του εδάφους που παρουσίαζει εξάρσεις και υφέσεις.


Κινούμενος μέσα στο “κτίριο” ο χρήστης ουσιαστικά υποβάλλεται σε μία βιωματική εμπειρία που σχετίζεται με την ανάταση και την καταβύθιση, με το φως και τη σκιά, με την κατάσταση θέας και μη θέας.
Υπερμεγέθεις κρυσταλλικοί όγκοι , που φιλοξενούν τα δωμάτια, λειτουργούν σαν φυσαλίδες φωτός πάνω από μιά πορεία με σαφή χθόνιο χαρακτήρα.σε σημεία οι κρυσταλλική αυτή μάζα καταρέει και μεγάλες τρύπες που λειτουργούν σαν δίνες μεταφέρουν το φώς από την οροφή στην κεντρική πορεία.
Στο πισω τοίχο της κατασκευής υπάρχουν φωτεινές σχισμές που υπονοούν την ανάταση-ανάβαση στα φωτεινά κρυσταλλικά στοιχεία.
Μπαίνοντας σε αυτές τις φυσαλίδες  ουσιαστικά  μεταφέρεσαι στο φως και στην θέα έχοντας έντονο το αίσθημα της αιώρησης και του κενού πάνω από το τοπίο.

Χώροι

Ουσιαστικά όλη η κατασκευή αποτελείται από τον συνδυασμό χώρων που έχουν δύο εντελώς διαφορετικές ποιότητες. Η πρώτη περίπτωση είναι οι χώροι που χαρακτηρίζονται από φιλτραρισμένο παλλόμενο φως,μικρά καδραρίσματα θεάσεων, επαφή με την γη και μυσταγωγικό χαρακτήρα.στους χώρους αυτούς διαρθρώνεται η κίνηση καθώς και το spa του οποίου οι λειτουργίες απαιτούν τέτοιες ποιότητες χώρου.


Η δεύτερη περίπτωση είναι οι χώροι που χαρακτηρίζονται από το άπλετο φως, το άνοιγμα στην θέα μέχρι τον Κορινθιακό κόλπο,την αιώρηση και την διάυγεια.Οι χώροι αυτοί που διαρθρώνονται στους κρυσταλλικούς όγκους,είναι τα δωμάτια του ξενοδοχείου καθώς και ο κεντρικός πυρήνας του chalet.οι όγκοι αυτοί αποτελούν μια προσομοίωση της γεωμετρίας του διαμαντιού που σε συνδυασμό με κεκλιμένα και σε στροφή κατακόρυφα επίπεδα δημιουργούν  ανόμοιους παράγωνους  χώρους. Η δομή αυτή προσδίδει στους χώρους και ειδικότερα στα δωμάτια μιά αίσθηση μοναδικότητας και απομόνωσης.

Η  “γραμμή” αυτή προσεγγίζει τη μνημειακή κλίμακα (πχ. Πυραμίδες) που προσαρμόζεται στην κλίμακα του τοπίου και προκαλεί δέος στον άνθρωπο ο οποίος με την βιωματική εμπειρία του, καλείται να αντιληφθεί τον χαρακτήρα της και να την οικειοποιηθεί!!!!

 

Υπεύθυνος καθηγητής:  Κούρκουλας Ανδρέας ,ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΕΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

Ομάδα εργασίας: Καραγιάννη Κατερίνα  
                        Μαμούρα Μαρία 
                        Φωτοπούλου Αναστασία
Ακαδημαικό έτος : 2006-2007

 

 Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.


Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital