ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ

2009-10

(236) Εκπαίδευση για την παραγωγή_ Σχολή Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιερά Οδό.

08 Απρίλιος, 2011

(236) Εκπαίδευση για την παραγωγή_ Σχολή Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιερά Οδό.

Ένας διάλογος της διδασκαλίας, της γνώσης και της καινοτομίας με το μεταβιομηχανικό τοπίο του Ελαιώνα. Μια μελέτη για ένα σύγχρονο πανεπιστημιακό συγκρότημα.

English version


Φοιτητές: Γεώργιος Γουρλής,Σοφία Λαγοπάτη  
Επιβλέποντες καθηγητές: Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, Γιώργος Χαϊδόπουλος
Σύμβουλος: Μανώλης Μάνιος 
Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών - Ε.Μ.Π.
Ημερομηνία παρουσίασης: 4 Νοεμβρίου 2010

 

diplomatiki.218.2011.01.jpg

 

Αντικείμενο αυτής της διπλωματικής είναι η ανάλυση και η κατανόηση του πλαισίου εκπαίδευσης των βιομηχανικών σχεδιαστών και ο σχεδιασμός μιας σχολής σε διάδραση με το κοινωνικό περιβάλλον, που θα ικανοποιεί τις εκπαιδευτικές και δημιουργικές τους ανάγκες. Ο σχεδιασμός είναι μια έννοια σύμφυτη του ανθρώπου, στην πρωτογενή του μορφή, ένα μέσο ικανοποίησης των βασικών αρχικά αναγκών.

Οι βασικοί τομείς ενασχόλησης του β. σχεδιαστή είναι :

1. Ο σχεδιασμός, είτε πρόκειται για φυσικό είτε για ψηφιακό προϊόν (industrial design)
2. Τα συστήματα παραγωγής (design engineering) και
3. Η διαχείριση της εξέλιξης του προϊόντος με το πέρασμα του χρόνου (product innova­tion management)

Συνεπώς ο βιομηχανικός σχεδιασμός είναι ένα διεπιστημονικό αντικείμενο, ένα κράμα εφαρμοσμένης τέχνης, μηχανολογίας και κοινωνικό-οικονομικών επιστημών.

Η τοποθέτηση αυτής της λειτουργίας επιλέγεται να είναι στην Ιερά Οδό κοντά στο σταθμό μετρό του Ελαιώνα και να συνδυάζεται με τους χώρους πρασίνου που έχουν χωροθετηθεί εκεί. Απόφαση μας είναι λοιπόν να τοποθετήσουμε σε αυτόν το χώρο της πόλης μια διαδικασία εκπαιδευτική που έχει να κάνει με το σχεδιασμό και την καινοτομία σε συνδυασμό με τη βιομηχανική παραγωγή. Με αυτόν τον τρόπο ενεργοποιούμε την ταυτότητα της περιοχής μέσα από μια εξωστρεφή χρήση όπως αυτή μιας σχολής. Άλλωστε στον ελαιώνα θα διευκολυνόταν η λειτουργία της σχολής γιατί ότι δε θα προσέφερε η σχολή από πλευράς μηχανημάτων θα το έβρισκαν οι φοιτητές σε κοντινή απόσταση σε κάποια από τις βιομηχανίες που λειτουργούν εκεί.

Το κτηριολογικό πρόγραμμα περιέχει αίθουσες και αμφιθέατρα μαθημάτων, μεγάλους χώρους επεξεργασίας διάφορων υλικών και κατασκευής προπλασμάτων, εργαστήρια εικαστικών, ρομποτικής και υλικών, καμαρίνια διπλωματικών, βιβλιοθήκη, γραφεία διδασκόντων και διοικητικών, χώρο εκθέσεων, μεγάλο αμφιθέατρο πολλαπλών χρήσεων, εστιατόριο και κυλικείο.
Επιλέγουμε τη διαίρεση των λειτουργιών σε δύο βασικούς όγκους, που ακολουθούν τα όρια του οικοπέδου. Κτήριο όριο πάνω στην Ιερά οδό, κτήριο φίλτρο προς το πάρκο.

Αρχική επιλογή ήταν τα δύο στερεά να ολισθήσουν στις παρειές του οικοπέδου, δημιουργώντας όμως στο έδαφος διαφορετικές συνθήκες.

Το μεν κτήριο των εργαστηρίων πάνω στην Ιερά Οδό εδράζεται στο έδαφος και λόγω της φύσης της λειτουργίας του, δημιουργώντας έτσι ένα όριο με το δημόσιο χώρο-περίπατο της Ιεράς οδού. Εμφανίζοντας όμως έντονα ένα βασικό στοιχείο ταυτότητας της σχολής, τα εργαστήρια. Η εικόνα βεβαίως του κτηρίου περνά από το φίλτρο των δέντρων της ζώνης πρασίνου που βρίσκεται παράλληλα στην Ιερά Οδό. Το δε κτήριο των συνθετικών και θεωρητικών μαθημάτων και γραφείων τοποθετείται στην παρειά του πάρκου και σηκώνεται από το έδαφος αφήνοντας το βλέμμα, αλλά και την κίνηση να περάσουν μέσα στον εσωτερικό υπαίθριο χώρο της σχολής. Εκτός από τις επικοινωνίες με το γύρω περιβάλλον η σχολή έχει ανάγκη από έναν εσωτερικό χώρο αναφοράς, ο οποίος γύρω του να συγκεντρώνει τις πιο δημόσιες λειτουργίες τις σχολής. εκθετήριο, μεγάλο αμφιθέατρο, κυλικείο καθώς και έναν μεγάλο χώρο δουλειάς και τη βιβλιοθήκη. Επιλέγουμε την υποβάθμιση για να δηλώσουμε την είσοδο και να ξεχωρίσουμε τα επίπεδα. Παράλληλα πάνω από αυτό το χώρο βρίσκονται δύο συνδέσεις οι οποίες εξασφαλίζουν την επικοινωνία στο επίπεδο των ορόφων μεταξύ αιθουσών διδασκαλίας και εργαστηρίων.

Ο φέρων οργανισμός επιλέγεται να είναι μεταλλικός σε μια προσπάθεια να διαφοροποιηθεί από το έδαφος. Έτσι οι λειτουργίες που τοποθετούνται στις αναδιπλώσεις του εδάφους και δομούν τον υπαίθριο χώρο είναι από ένα στιβαρό υλικό, σκυρόδεμα, ενώ η ανοδομή είναι μια σύνθεση βιομηχανοποιημένων μεταλλικών στοιχείων, τα οποία επιλέγονται και συντίθενται έτσι, ώστε να δώσουν τα ζητούμενα ανοίγματα και το επιθυμητό αισθητικό αποτέλεσμα. Άλλωστε η έννοια μιας βιομηχανοποιημένης κατασκευής παραπέμπει και στο αντικείμενο της σχολής που είναι φυσικά το προϊόν και ειδικότερα το βιομηχανικό προϊόν.

Στα κτήρια γίνεται προσπάθεια να εφαρμοστούν πράσινες αρχές και να επιτευχθεί φυσικός αερισμός και φωτισμός και φυσικά σκιασμός όπου είναι απαραίτητο. Οι αίθουσες διδασκαλίας έχουν σταθερό βόρειο φως, ενώ οι χώροι κίνησης και διημέρευσης βρίσκονται στο νότο. Τα νότια ανοίγματα σκιάζονται από διάτρητα μεταλλικά φύλλα σταθερά η περιστρεφόμενα. Στο Βορρά τα ανοίγματα είναι μικρότερα και με ελεγχόμενο άνοιγμα, ώστε να ρυθμίζεται η είσοδος του αέρα. Παράλληλα όλοι οι χώροι αερίζονται φυσικά, από καμινάδες αερισμού, οι οποίες  μέσω αεραγωγών απομακρύνουν το θερμό αέρα (φαινόμενο venturi) ή από ανοίγματα στην οροφή όταν έχουμε χώρους με μεγάλο ύψος.

Στη σκίαση και τη ρύθμιση του μικροκλίματος συμβάλλει και το φυσικό στοιχείο. Το πράσινο διατάσσεται έτσι ώστε να αποτελεί δομικό στοιχείο του υπαίθριου χώρου. Δημιουργεί πυκνώσεις και αραιώσεις ή δεντροστοιχίες ανάλογα με το σκοπό που θέλουμε να πετύχουμε. Καθορίζει τις πορείες (λεύκες, τζακαράντα), σκιάζει τα κτήρια αλλά και φιλτράρει την εικόνα τους, δημιουργεί σκιασμένους χώρους στάσης (πλατάνια, χαρουπιές). Παράλληλα δίνει χρώμα, κόκκινο οι προύνοι, ανοιχτό πράσινο τα πλατάνια, οι λεύκες και οι ακακίες σκούρο οι χαρουπιές θαλασσί οι τζακαράντες, ροζ οι κουτσουπιές. Τέλος επιλέγονται δέντρα με έντονα χαρακτηριστικά αρώματα ιδιαίτερα στις εισόδους του συγκροτήματος.

 

diplomatiki.218.2011.02.jpg

diplomatiki.218.2011.03.jpg

diplomatiki.218.2011.04.jpg

diplomatiki.218.2011.05.jpg

diplomatiki.218.2011.06.jpg

diplomatiki.218.2011.07.jpg

diplomatiki.218.2011.08.jpg

diplomatiki.218.2011.09.jpg

diplomatiki.218.2011.10.jpg

 

Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια  θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.

 

Share |

Σχετικές Δημοσιεύσεις:

 

GreekArchitects Athens

Copyright © 2002 - 2024. Οροι Χρήσης. Privacy Policy.

Powered by Intrigue Digital